Tekst Astrid van Leeuwen
Dit artikel is eerder verschenen in Dans Magazine nr. 4 2018.
Voor de mensen in India is Indiase dans een manier om god te bereiken. Het is de bekendste vorm van Indiase expressie. Als een Indiase danser begint te dansen, bidt er iemand hardop voor de vier aspecten van het optreden; de lichaamsbeweging, de tekst en muziek, het kostuum en de expressie.
Als je kijkt naar de lichaamsbewegingen van de Indiase dansers zijn de handbewegingen erg kenmerkend. Deze handbewegingen zijn zo precies dat artiesten er bijna elk woord mee kunnen uitdrukken. Terwijl de voeten het ritme volgen, volgen de handen de tekst van de muziek. Met deze techniek kun je gevoelens uitdrukken.
De tekst bij de muziek die gebruikt wordt om op te dansen in India gaat bijna altijd over god. De muziek is gebaseerd op een enkele melodielijn waar vervolgens veel op geïmproviseerd wordt. Instrumenten als de sitar, de viool en de tabla worden veel gebruikt bij deze muziek.
Het traditionele kostuum dat gebruikt wordt bij Indiase dans moet vaak een bruidskostuum met rijke versiering voorstellen. De kostuums zijn gemaakt van zacht satijn en zijn versierd met parels, steentjes en kraaltjes.
De emotionele expressie is het belangrijkste deel uit de Indiase dans. De danser beeldt vaak meerdere karakters uit in een dans. De karakters moeten uitgebeeld worden zonder dat er gesproken of gezongen wordt, dit mag alleen gebeuren via lichaamstaal.
Al deze aspecten maken de Indiase klassieke dans erg interessant om naar te kijken. Het is een moeilijke dansstijl en het duurt lang voordat je de precieze en geïsoleerde bewegingen onder de knie hebt. Ook moeten je expressies het publiek kunnen overtuigen. Indiase klassieke dans is kleurrijk, divers en één van de meest interessante dansstijlen wereldwijd.
Tekst Astrid van Leeuwen
Dit artikel is eerder verschenen in Dans Magazine nr. 4 2018.
Dans Magazine heeft een selectie gemaakt van diverse premières in de maand november.
Help jij mee de opera Satyagraha van Philip Glass te voltooien in een bijzondere uitvoering met 2 koren en Indiase en moderne dansers?
In gesprek met danseres Asha Ghurahoo wordt echter duidelijk datbollywood niet de enige dansstijl is dat India rijk is. Het (soms) mysterieuze Hindoeïstische land kent vele traditionele dansen.
In antwoord op het eeuwenoude hindoeïstische epos 'Mahabharata' toont '2Fold Atma/ Gopika' aan dat de choreografe Vraja Sundari Keilman van Samadhi Dance Company van meerdere markten thuis is.
Dansvoorstelling 'Hanuman' maakt een Oosterse vertelling over een Hindoestaanse, aapachtige god toegankelijk voor westerlingen. Het dansante heldendicht van Samadhi Dance Company was 20 november 2015 in theater De Meerse in Hoofddorp te zien.
Vrijdag 16 oktober opent Korzo de 5e editie van het India Dans Festival. Een festival dat is uitgegroeid tot een van de belangrijkste manifestaties voor Indiase dans in Europa.
'Godinnen' laat duidelijk zien dat oriëntaalse dans als een volwaardige podiumkunst gezien kan worden. De oriëntaalse dansbewegingen staan zo sterk in dienst van het verhaal en de emotie, dat tranen vloeien.
In 'Godinnen' zijn nieuwe, door de Godinnen zelf ontwikkelde dansfusions te zien tussen: Oriëntaalse dans, mysterieuze Indiase tempeldans, ontroerend mooie rouwdans en spectaculaire Chinese zwaarddans. Voorgaand is een voorprogramma met workshop.
Van 30 januari tot en met 15 februari 2015 danst Den Haag met de 17e editie van premierefestival CaDance. Tijdens dit festival voor moderne dans was van 5 tot en met 8 februari ook Lala Rookh van choreograaf Shailesh Bahoran te zien.