Dansateliers is al 25 jaar dé Rotterdamse werkplaats voor hedendaagse dans. Daarom begon het Rotterdamse danshuis zijn jubileumjaar feestelijk.
Giulio D’Anna
Giulio D’Anna (1980, Italië) studeerde medicijnen, en bekwaamde zich in Italië zowel in de klassieke dans als in modern jazz en theater. Zijn fascinatie voor hedendaagse dans bracht hem naar Nederland, waar hij studeerde aan de SNDO (School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling), die hij in 2009 afsloot.
Doorbraak van choreograaf Giulio d'Anna
Sinds 2009 zijn er verschillende organisaties die het werk van D’Anna hebben gesteund en gepresenteerd, waaronder Dansateliers (Rotterdam - NL) en Generale Oost (Arnhem - NL), Officina Concordia (San Bendetto del Tronto –IT) en Civitanova Casa della Danza (Civitanova Marche – IT).
In 2011 won D’Anna de Premio Equilibrio Roma, een Italiaanse stimulerings-prijs voor jonge choreografen. De voorstelling Parkin’son (2012) waarin D’Anna met zijn vader op het podium staat, betekende zijn doorbraak naar een breed publiek.
Dioraphte Dansprijs voor Giulio d'Anna
Parkin’son werd in 2012 tijdens Festival de Nederlandse Dansdagen door een internationale jury bekroond met de Dioraphte Dansprijs, als de geprogrammeerde voorstelling met de meest internationale potentie. Deze voorstelling over vaders en zonen, en over ouder worden en jong blijven, toert sinsdien in het internationale circuit.
Prijs van de Nederlandse Dansdagen 2013
Zijn werk ‘O O O O O O O O’ ging recent in première tijdens Festival de Keuze in Rotterdam. D’Anna werkt regelmatig samen met Nicole Beutler, NB/projects, en is als maker actief in de Europese projecten Act Your Age, en Transparent Bound. In 2013 ontving hij de Prijs van de Nederlandse Dansdagen 2013.
Dansvoorstelling Jubel van Danstheater AYA is confronterend, wakker schuddend en ontroerend. Alle drie de choreografieën van Cecilia Moisio, Giulio D’Anna en Alida Dors zijn met veel verve en energie gemaakt in een explosieve danstaal die blijft hangen.
In de solo Data slaagt choreograaf Giulio D’Anna er op een boeiende manier in een verbinding te leggen tussen droge, kwantificeerbare lichaamsdata en een persoon van vlees en bloed, met gedachten en gevoelens.
Hoera, Danstheater AYA wordt dit jaar 25! Dit wordt uitgebreid gevierd met onder meer een jubileumboek 25 Jaar AYA, een essay over de werkwijze van artistiek leider Wies Bloemen en de dansvoorstelling 'Jubel' geïnspireerd op het rijke oevre van AYA.
Toen de Italiaanse choreograaf Giulio D’Anna hoorde dat zijn vader aan Parkinson leed, deed hij iets unieks. Hij maakte een dansvoorstelling en gaf daarin zijn vader (die nog nooit had gedanst) een hoofdrol.
Vijf talentontwikkelaars voor de dans roepen gezamenlijk een netwerk in het leven: Moving Futures. Met dit netwerk willen zij opkomend choreografisch talent de kans geven zich verder te ontwikkelen, meer speelmogelijkheden creëren en kennis delen. In het najaar treedt dit netwerk voor het eerst naar buiten met het Moving Futures Festival.
Op vrijdag 21 en zaterdag 22 maart toont Podium Mozaïek in één weekend twee dansvoorstellingen over het thema vaderschap. Giulio D’Anna legt in Parkin’son zijn relatie met zijn vader, in verleden, heden en toekomst voor ons bloot. In Father Father buigen vier internationaal befaamde B-boys en een veelzijdige percussionist zich over de betekenis van de vaderfiguur in hun leven, of die nu aanwezig of afwezig is.
Op 4 oktober heeft choreograaf Giulio D’Anna de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2013 ontvangen. Hij ontving de prijs uit handen van de wethouder Cultuur van de Gemeente Maastricht, Jacques Costongs.