Home » Reportage
bewezen dansen positieve invloed op schoolprestaties

Bewezen: Dansen heeft een positieve invloed op schoolprestaties

Tekst: Roos Stuurman

Dans heeft een positief effect op zowel onze fysieke als mentale gezondheid. Maar wist je dat het ook impact kan hebben op de schoolprestaties? Onderzoekers Charlotte Svendler Nielson en Stephanie Burrige stellen dat dans misschien wel net zo belangrijk is als wiskunde. Hoe zit dat precies?

De status van dans

Om duidelijk te maken waar we het over hebben, is het belangrijk om eerst te kijken naar het begrip: dans. Dans is een vorm van expressie in relaties, gevoelens en ideeën door middel van beweging en ritme. Niemand heeft dans uitgevonden, het zit diep in het hart van elke cultuur door de geschiedenis heen. Dans bevat verschillende soorten, stijlen en tradities en evalueert constant.

In het boek Dance Education around the World: Perspectives on Dance, Young People and Change, brengen onderzoekers Charlotte Svendler Nielson en Stephanie Burrige recente onderzoeken over de waarde van dans samen. Zo keken ze naar dans in bijvoorbeeld Finland, Zuid-Afrika, Ghana, Taiwan, Nieuw Zeeland en Amerika. Wat bleek? Binnen veel culturen heeft dans als beroep en dans in het algemeen een lage status. Dit komt voort uit de vergelijking met werk voor hoger opgeleiden. Dit zorgt ervoor dat intelligentie wordt geassocieerd met een bepaald verbaal en wiskundig niveau.


Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement. 

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews. 


 

Educatieve programma’s

Verschillende professionele dansgezelschappen laten zien op wat voor manier dans interessant kan zijn voor scholen en bieden verschillende educatieve programma’s aan. Zo is er Dancing Classrooms in New York, zij gebruiken ballroom op basis- en middelbare scholen om sociale relaties te verbeteren en de cultuur binnen een school te verrijken. Veel vormen van dans bevatten veel sociale aspecten, zo ook ballroom. Het vraagt een bepaalde manier van met elkaar bewegen, tegelijkertijd, empathie hebben naar elkaar en het gebruik van fysiek contact.

Wat Dancing Classrooms over de jaren heeft gemerkt is dat 95 procent van de docenten vonden dat door samen te dansen er een behoorlijke verbetering was in hoe de leerlingen met elkaar omgingen en samenwerkten daarna. Dancing Classrooms heeft ook een enquête gedaan in Los Angeles, waarbij 66 procent van de directeuren van die scholen aangaven dat na het programma een duidelijk verschil te merken was bij de studenten op het gebied van acceptatie naar elkaar. Daarnaast gaf 81 procent van de studenten aan dat ze de andere studenten meer accepteerden na het programma van Dancing Classrooms.

Positieve effecten

Dans en fysieke activiteit in het algemeen heeft niet alleen positieve invloed op de samenwerking, maar ook heeft het invloed op fysieke aspecten zoals obesitas, cardio, bloeddruk en botdikte. Naast de fysieke invloed is er ook nog de mentale invloed op depressie, angststoornissen, zelfacceptatie en de druk om te presteren. Dit kwam naar voren uit het onderzoek van een panel van onderzoekers op het gebied van kinesiologie en kindergeneeskunde die hebben gekeken naar 850 onderzoeken over het effect van fysieke activiteit bij schoolgaande kinderen. Uit die onderzoeken kwam sterk bewijs naar voren dat het voor studenten goed is om minstens één uur aan fysieke activiteit te doen per dag. Ook kwam er sterk bewijs voor de uitspraak dat fysieke activiteit een positief effect heeft op geheugen, concentratie en het gedrag in de klas.

Alle voordelen van dans en fysieke activiteit samen bij elkaar opgeteld zou je dus wel degelijk kunnen stellen dat er meer aandacht moet komen voor dans in het onderwijs. Niet alleen omdat het goed is voor de fysieke activiteit, het plezier en de samenwerking, maar dus ook omdat het geheugen geprikkeld wordt en het concentratievermogen wordt gestimuleerd.

Bron:

Ted.com

Meer inspiratie