Home » Reportage

Bewezen: Dansen is goed voor je immuunsysteem

Je fysieke en mentale gezondheid zijn erg belangrijk. Dat is de afgelopen maanden tijdens de coronacrisis alleen nog maar duidelijker geworden. Dans heeft hier op meerdere vlakken een positief effect op, zoals het verminderen van depressie en het verbeteren van flexibiliteit, kracht en conditie. Maar wist je ook dat dans een positief effect heeft op je immuunsysteem?

Beter immuunsysteem betekent betere bescherming

Het immuunsysteem is een belangrijk systeem in het lichaam dat ervoor zorgt dat ziekteverwekkers worden opgeruimd. Door je immuunsysteem te versterken houd je je weerstand op peil, en ben je beter beschermd tegen ziektes. Een gezonde levensstijl is daarbij heel belangrijk, dus dans en beweging kunnen daar goed aan bijdragen. 


Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement. 

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews. 


 

Samenwerking tussen de medische- en kunstsector

De World Health Organization (WHO) publiceerde in 2019 een rapport waarin zij wetenschappelijke artikelen over kunst en gezondheid analyseerde. Hierin kwam naar voren dat kunst niet alleen kan bijdragen aan de genezing van ziekten, maar ook dat alle kunstvormen preventie bieden tegen geestelijke en lichamelijke klachten van mensen. De WHO raadt publieke overheden aan, op basis van dit onderzoek, om meer aandacht te besteden aan samenwerkingen tussen de medische- en de kunstsector.

Geniet met regelmaat

Zodra je met regelmaat danslessen volgt, is dit positief voor je immuunsysteem. Het Universitair Sportcentrum Leiden schrijft hierover dat dagelijks een half uur matig intensief bewegen al bijdraagt aan het verbeteren van je gezondheid. Daarnaast is het wel van belang om ook 1-2 keer per week wat intensiever te bewegen. Je wekelijkse dansles, of dit nou thuis vanuit de huiskamer is of in een danszaal, draagt dus al bij aan een beter immuunsysteem. Routine is hierbij erg belangrijk, dus zorg ervoor dat het een les of work-out is die je leuk vindt, waar je van geniet, en die je minstens een keer per week kan doen. Uit een onderzoek van “Medicine and Science in Sports and Exercise” blijkt ook dat regelmatige activiteit het risico op infecties in de bovenste luchtwegen vermindert, zoals een verkoudheid.

Inspanning is ontspanning

Het Universitair Sportcentrum Leiden schrijft ook dat dans helpt om te ontspannen, en dat dit bijdraagt aan je lichamelijke gezondheid. Iedereen ervaart wel eens stress, dat is op zich niet erg, maar om te voorkomen dat de stress chronisch wordt is ontspannen erg belangrijk. Naast alle andere positieve effecten van dans kun je het dus ook gebruiken om te ontspannen. 

Door regelmatig een dansles te volgen en/of nieuwe stijlen uit te proberen zet je zelf al een stap in de juiste richting. Naast je aanbevolen hoeveelheid superfoods, is je dagelijkse of wekelijkse danssessie dus ook zeker geen straf voor je lichaam om te zorgen dat je het jaar zo gezond mogelijk doorkomt.

 

Meer inspiratie