Dans in het onderwijs: de voordelen van dans voor kinderen
Dansen en leren tegelijk. Dat is iets wat eigenlijk meer gestimuleerd zou moeten worden. De combinatie van muziek en beweging heeft veel voordelen voor een kind. Het helpt onder andere bij de sociale ontwikkeling, het zelfvertrouwen en het stimuleert creativiteit. In Amerika wordt er al geëxperimenteerd met dans in het onderwijs. En wat blijkt, de schoolprestaties van de kinderen gaan met een rap tempo vooruit. Hier leggen we je uit hoe dans een positieve impact heeft op de ontwikkeling van kinderen.
Het begint al vroeg
Volgens het QLD Department of Education and Training (DET) helpt regelmatig bewegen kinderen bij de ontwikkeling van lichaamscontrole, coördinatie en kracht. Het DET heeft een artikel met tips gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe je je kind kunt stimuleren om meer te bewegen. Hierin werd onder andere het spelen met je kind en het gebruiken van muziek genoemd.
Wanneer kinderen nog in de baarmoeder zitten, proberen ze geluiden al te begrijpen. De eerste reactie op geluid is beweging met hun lichaam. Door te dansen, leren kinderen hoe ze hun lichaam kunnen bewegen. Ze experimenteren met bewegingen als lopen, springen of glijden over de vloer. Maar er kan ook volop worden geëxperimenteerd met ander soort bewegingen als twisten, buigen en bukken. Wanneer je danst, gebruik je spieren die je normaal gesproken misschien niet zo snel gebruikt. Door te dansen, worden kinderen zich hierdoor bewuster van hun lichaam en hun omgeving.
Wanneer kinderen een volwassene nadoen met een dans als de ‘vogeltjesdans’, verbeteren ze hun luister- en begrijpvaardigheden. Daarnaast beginnen ze zich ook meer bewust te worden van de anderen waarmee ze de ruimte delen.
De voordelen op een rijtje
Danseducatie heeft belangrijke voordelen voor de sociale ontwikkeling, helemaal onder verschillende leeftijdsgroepen en geslachten. Veel dansvormen zijn namelijk van nature sociaal. Vaak wordt er samen synchroon bewogen met fysiek contact. In een evaluatie van scholen in New York met danslessen zei 95 procent van de docenten dat leerlingen beter konden mee- en samenwerken. In een enquête in Los Angeles zei 66 procent van de schoolhoofden dat de leerlingen elkaar door danseducatie beter accepteerden. 81 procent van de leerlingen zei dat ze anderen met meer respect behandelden.
Er was één schoolhoofd die bijzonder onder de indruk was van de verbetering van lees- en rekenvaardigheden van de leerlingen. ‘‘Het is niet meer de vraag óf dansonderwijs impact heeft op de vaardigheden van de kinderen,’’ vertelt Lois Habtes, directeur van de Emanual Benjamin Oliver Elementary School. ‘‘Toen ik hier voor het eerst kwam, waren er veel slechte cijfers. Vorig jaar, ons tweede jaar met dansonderwijs, slaagde 83 procent van de leerlingen. Dit jaar was dat 85 procent.’’
Het is natuurlijk niet alleen dans dat een positieve invloed heeft op kinderen. In een groot onderzoek werden meer dan 850 onderzoeken bestudeerd waarin het effect van fysieke activiteit werd onderzocht. De meeste onderzoeken gingen de effecten meten bij drie tot vijf keer per week een half uur sporten. Hieruit kon geconcludeerd worden dat fysieke activiteit een positief effect had op het geheugen, de concentratie en het gedrag in het klaslokaal. Een voordeel van dans is dat het, naast de fysieke activiteit, ook de creativiteit ondersteunt. Een vaardigheid die op school, maar ook later in het werkleven goed van pas komt.
Dansonderwijs in Nederland
In Nederland is er inmiddels ook een heuse ‘bewegend leren’-beweging op gang aan het komen. Lenneke Gentle heeft met haar Studio Swing een initiatief opgezet om dans in het onderwijs te incorporeren. Tien jaar geleden begon ze met het bieden van totaalpakketten voor kleuterscholen, peuterscholen en de kinderopvang. Lenneke geeft met haar docententeam lessen als ‘taaldans’ en ‘rekendans’ waarbij spelenderwijs, dansend en zingend naar onderwijsdoelen toe wordt gewerkt. Lenneke is dit jaar zelfs genomineerd voor de publiekprijs van Freelancer Of The Year. Je kunt haar video hier bekijken.