Van dansen je beroep maken. 3 tips van Alvin Ailey studente Maggy
Ooit begonnen op de lokale dansschool in Houten, nu bij het gerenommeerde Alvin Ailey in New York. De drieëntwintigjarige Maggy is goed op weg om haar dromen als danseres waar te maken. Van dansen je beroep maken is geen gemakkelijke opgave. Het vereist hard werken en een grote toewijding. Maar, dan kun je uiteindelijk wel doen wat je het allerleukst vindt. Wil je graag een carrière in de danswereld? Maggy geeft 3 tips om van je passie je beroep te maken.
Wanneer ben je een goede danser?
Of je goed bent of niet, is binnen de kunst redelijk subjectief. Toch heeft de ene danser meer succes dan de ander. Wanneer ben je nu een goede danser? Maggy zegt hierover het volgende: ‘‘Voor mij is een goede danser iemand die zich te allen tijde kan uiten. Een goede danser weet zijn of haar lichaam goed te gebruiken om verschillende emoties over te brengen.’’
Ze heeft ook duidelijke ideeën over hoe je een goede danser kunt worden en wat daarbij belangrijk is. Volgens haar moet je echt heel veel van dans houden, maar ook bereid zijn om hard te werken en om jezelf kwetsbaar op te stellen.
Hoe kun je van dansen je beroep maken?
Maggy weet als geen ander hoe het is om naar een droom toe te werken. Voor jonge dansers die graag ook een professionele carrière willen in de danswereld heeft ze een aantal waardevolle tips:
1. Sta open voor de mogelijkheden en kansen die jouw kant op komen.
‘‘Van iedere ervaring kun je iets leren. Alles wat je meemaakt, kun je meenemen in je ‘rugzak’, zodat je op ieder moment de benodigde tools kunt gebruiken als danser.’’
2. Vertrouw op je proces en je timing.
Soms lijkt het niet snel genoeg te gaan met je ontwikkeling als danser. Het is belangrijk dat je geduldig bent en dat je je ervan bewust bent dat alles tijd nodig heeft. ‘‘Alles valt op zijn plek zolang je de stappen doorloopt en van het proces geniet. Naast een goede training ben ik van mening dat er geen specifieke richtlijnen zijn om een professionele danser te worden. Iedere danser doorloopt zijn eigen proces op weg naar het professionele werkveld. Focus op wat je wil bereiken, maar sta open voor veranderingen. Soms vind je je weg in de richting waar je niet keek.’’
3. Je lichaam is je instrument. Focus je daar volledig op.
‘‘Dansers zijn kunstenaars, maar vereisen het lichaam van een atleet. Om deze reden is het zo belangrijk om je volledig op je danslichaam te focussen. Alles wat je doet heeft invloed op je prestaties, van de manier waarop je denkt tot de voeding die je eet. Danser zijn is geen gewoon beroep. Je bent altijd bezig met je lichaam. Jij hebt de controle over jouw instrument en dit instrument is ook hetgeen wat jou werk geeft.’’
Een weg vol uitdagingen
De danswereld is hard. Er zijn ontzettend veel mensen die dromen van een carrière als danser en de concurrentie is dan ook moordend. Als je van dansen je beroep wilt maken, zul je hard moeten werken en er veel in moeten investeren, zonder dat je zeker weet of je er iets voor terug krijgt.
Je moet ertegen kunnen dat het altijd beter kan. ‘‘Je wordt continu bekeken en beoordeeld. Iedere dag vertelt iemand je wat je wel en niet goed doet, maar vooral wat je moet verbeteren. Dit is natuurlijk vanuit de passie en liefde die de docenten overdragen vanuit hun kennisgebied, maar het is niet altijd makkelijk om dit niet persoonlijk op te vatten. Ik heb soms dagen die niet soepel verlopen. Het is voor mij op zulk soort momenten belangrijk om te denken aan de doelen die ik wil bereiken om zo weer verder te komen in mijn leerproces.’’
Het is hard werken, maar als je uiteindelijk kunt doen wat je het allerleukst vindt, dan geeft dat veel voldoening. Dansen als beroep is zeker mogelijk. ‘‘Ik ben ervan overtuigd dat je samen met talent, discipline, individualiteit en zelfreflectie een goede danser kunt worden. Individualiteit is uiteindelijk dat wat jou speciaal maakt. Iedere danser heeft zijn eigen kwaliteiten en dit maakt jou als danser uniek.’’
Op dit moment studeert Maggy aan The Ailey School in New York met een studiebeurs. Ze is in 2018 vertrokken naar New York. Hiernaast kreeg ze ook nog beurzen van het VSBFonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Lees in dit uitgebreide interview haar inspirerende verhaal.