De Raad voor Cultuur heeft bekend gemaakt wie de komende vier jaar in aanmerking komt voor de basisinfrastructuur subsidie (BIS) voor 2021-2024.
Oerol
Bij Alexander Vantournhout is acrobatiek niet van het grote gebaar. Het is gecontroleerd, evenwichtig, avontuurlijk, verfijnd, vooral ook experimenteel.
Jens van Daele’s Burning Bridges gebruikt veel woorden. Het gezelschap staat op Oerol, op Terschelling, met ‘Nachthexen 1: Jeanne’.
Taal is een rode draad in de voorstellingen van Oerol, het theaterfestival op Terschelling.
Onder de titel Loslopend wild liet Maas theater en dans in 2015 vijf jonge dansmakers los op
zomerfestivals als Oerol. In 2017, doken ze de theaters in.
Dans en slagwerk, dans en klassieke muziek, dans en Grieks drama. Op theaterfestival Oerol is voelbaar dat dans makkelijk samengaat met andere disciplines.
Gezien op Oerol 2016.
Het danspubliek op Oerol kan de hierboven beschreven voorstellingen anoniem en veilig van een afstandje bekijken. Maar met 'Mechanical Ecstacy' van Club Guy & Roni ontkomt niemand er aan om uitzinnig mee te dansen.
Gezien op Oerol 2016.
Met het grootste gemak fietsen bezoekers van de ene dansvoorstelling naar de andere. Dans is wezenlijk deel van de programmering. Zo ook Origami van Compagnie Furinkai. Hier geen jonge maker, wel staan ook hier hard en zacht tegenover elkaar.
Gezien op Oerol 2016.
Het hoeft niet met zachte hand, ook met harde hand ontdek je jezelf en de ander. In 'Ten Noorden van Nergens' van De Dansers is voorzichtigheid ver te zoeken. En dat maakt het tot een voorstelling waar de energie van af spat.
Gezien op 10 juni, 5:00 - Oerol.
Vijftig dansers, een uitgestrekte vallei, dat doet vermoeden dat ‘’NIDO/Rizoma’ een erg grote voorstelling is, een spektakel. Dat is het juist niet. Het begint ingetogen en blijft ingetogen, dat is de kracht.