Mechanical Ecstasy - Club Guy & Roni. © KNELIS

Dans op Oerol, zacht, hard, snoeihard (3)

Joost Goutziers

Gezien op Oerol 2016, Terschelling - SPEELLIJST

Het danspubliek op Oerol kan de hierboven beschreven voorstellingen anoniem en veilig van een afstandje bekijken. Maar met  het grandioze en aanstekelijke Mechanical Ecstacy van Club Guy & Roni ontkomt niemand er aan om uitzinnig mee te dansen.

In De Braskoer op West-Terschelling hebben de dansers uit Groningen een club nagebouwd die doet denken aan de extreme dansscene van twintig, dertig jaar geleden. De iT en Roxy herleven bij Club Guy & Roni met opzwepende, pompende beats, extravagante figuren en stiekeme pillen. Het publiek komt in een club terecht en wordt ontvangen door een meisje met  pruik en bokshandschoenen, door een man in bont die pillen uitdeelt, door weer een ander extreem gekleed type die lichtgevende staafjes weggeeft. Het is zien en gezien worden:  half ontklede figuren, een man met vleugels, figuren in balletpakjes, een opvallend voetbalshirt. Dit is een andere wereld, weg van alles, een wereld  waar geluk komt aanwaaien als je je maar onderdompelt.

De club en de dansvoorstelling gaan naadloos in elkaar op. De dansers putten zich uit op het podium en een iets lager gelegen dansvloer. Acts wisselen elkaar af. Bewegingen zijn heftig, uitdagend en er is veel interactie met het publiek. Niet dat alles goed te zien is. Het is zoeken naar gaatjes tussen de vele mensen in de zaal om de acts te kunnen zien, soms moet iemand op zijn tenen gaan staan om een glimp op te kunnen vangen, maar de sfeer is onafgebroken extatisch, bedwelmend.

De dj’s en de muzikanten van Slagwerk Den Haag zwepen het publiek op en dan kan het niet anders of zo’n beetje iedereen in de  donkere zaal staat te dansen. De voorstelling, nou ja, is het dat, het is vooral een beleving, gaat geruisloos over in een afterparty waarin publiek zelf  in de schijnwerpers staat. Dit is een voorstelling die in je lijf gaat zitten en  in je gedachten doordanst. Zo overrompelend en imponerend  kan een dansvoorstelling dus zijn. Zelfs als je maar de helft goed hebt kunnen zien.