Met Memory Loss sluit Ann van den Broek haar trilogie over dementie en geheugenverlies af, een thema met brede maatschappelijke relevantie.
Ann van den Broek
De Vlaamse choreografe Ann Van den Broek is actief in België en Nederland. Ze is meerdere keren genomineerd voor een Zwaan won de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie in het seizoen 2007-2008 voor haar productie Co(te)lette. Ze stond met WArd/waRD op vrijwel alle edities van de Nederlandse Dansdagen.
Biografie Ann Van den Broek
Ann Van den Broek. Foto door Ellen GovaertsAnn Van den Broek (Antwerpen, 1970) begon op haar elfde met dansen bij een dure amateur school. In 1988 begon ze aan haar dansopleiding in Rotterdam bij de Rotterdamse dansacademie. Daarna danste ze bij onder meer Elisa Monte Co. (NY, 1990), Dansgroep Krisztina de Châtel (Amsterdam, 1991-1998), Galili Dance (Groningen, 1998) en Charleroi/Danses (Charleroi,1998-2000).
Sinds 2000 werkt Van den Broek aan haar eigen choreografieën en richtte daarvoor het dansgezelschap WArd/waRD op te Antwerpen. Daarnaast creëerde Ann Van den Broek choreografieën voor diverse dansopleidingen in Vlaanderen en Nederland. Zij is daarbij actief als gastdocente hedendaagse dans.
Dansgezelschap WArd/waRD
Gedurende haar danscarrière hield Van den Broek zich ook bezig met haar eigen bewegingsonderzoek en het ontwikkelen van haar eigen bewegingsmateriaal. In december 2000 besloot zij zich volledig toe te leggen op haar eigen choreografische werk. Vanuit WArd/waRD produceerde Ann Van den Broek haar eigen choreografieën, al dan niet in coproducties met productiehuizen in Nederland (Korzo producties, Den Haag en DansWerkplaats Amsterdam). Typerend voor de producties van de Vlaamse choreografe is een permanente staat van onrust. Inmiddels heeft zij naast de Belgische WArd/waRD een Nederlandse stichting WArd/waRD opgericht en opereert zij zelfstandig vanuit deze Vlaams-Nederlandse structuur.
Choreografieën van Ann Van den Broek
De choreografieën Quartet with One en FF+REW werden door de Nederlandse pers en publiek met lovende kritieken ontvangen. FF+REW werd als één van de hoogtepunten geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen te Maastricht, evenals met FF+ REW 60.00 de avondvullende versie van deze choreografie voor vijf vrouwen. In 2006 vestigde Ann van den Broek definitief naam met haar Korzo productie E19 (richting San José), die in première ging tijdens het CaDance festival (Den Haag). Een verkorte versie werd opgenomen in de landelijke tournee van de DansCombinatie 2007, waarin ook choreografieën van Krisztina de Châtel en Conny Janssen te zien waren.
In 2010 maakte Van den Broek haar eerste dansfilm. Samen met de Britse regisseur Mike Figgis creëerde zij de verfilming van de voorstelling Co(te)lette, The Co(te)lette Film. Drie danseressen confronteren het publiek met de vrouwelijke drang, lust en verleiding. De making of is te zien op YouTube:
Artistieke visie van Ann Van den Broeck
Menselijke gedragspatronen, gemoedstoestanden en indrukken die ontstaan in confrontatie met haar verschillende levensomgevingen zijn Van den Broeks belangrijkste inspiratiebronnen. Bij elk nieuw creatieproces probeert ze de emoties en gedragspatronen waardoor ze gefascineerd is, zowel uit haar eigen als andermans leven, te begrijpen. Verder haalt ze inspiratie uit de hedendaagse maatschappij.
Haar werk is deels een kritische reactie of een rebelleren tegen datgene dat nooit in vraag wordt gesteld, wordt genegeerd of zonder meer als norm wordt beschouwd. Ze gaat conformering tegen, maar zonder duidelijke politieke, sociale of ideologische boodschap. Onderliggende thema’s zijn: onrust, strijd, weerstand, dwangmatigheid/controle, fanatisme, nihilisme en activiteit/passiviteit.
Mensen van vlees en bloed
Van den Broek legt de nadruk niet op de technische kwaliteiten van dansers, maar laat hen mensen van vlees en bloed zijn die het publiek direct benaderen. De dansers zijn kwetsbaar. Deze menselijkheid maakt haar werk zowel confronterend als herkenbaar. De bewegingen zijn nooit louter illustratief, maar juist doelgericht. Om tot de essentie van de beweging door te dringen wordt deze op verschillende manieren herhaalt tot de meest afgepelde en pure vorm gevonden wordt. Het resultaat is gecontroleerde expressie.
Bronnen
Korzo Theater: http://www.korzo.nl/nl/productiehuis/choreografen/ann-van-den-broek
WArd/waRD: http://www.wardward.be/
Codarts: http://www.codarts.nl/NL/dans/content/actueel/2008/12/RDA-081216-Ann_Van...
Door al die verschillende premièrelijsten raak je het overzicht snel kwijt. Daarom heeft Dans Magazine een selectie gemaakt uit de diverse premières.
Op zaterdagavond 7 oktober zijn twee bekende namen in de Nederlandse danswereld in het NND programma aan elkaar gekoppeld in De Bordenhal in Maastricht.
De dodendans kwam tot bloei in de Middeleeuwen, en is sindsdien nooit meer weggeweest. Bijvoorbeeld als inspiratie voor Halloween kostuums.
Deze week kunnen dansliefhebbers hun hart ophalen. Maar liefst drie dansproducties beleven hun première: Het Nationale Ballet met Onegin, Ann Van den Broek met Accusations en Nederlands Dans Theater 2 met Smoke and Mirrors.
Van humor tot acrobatiek, van theaterhappening tot geënsceneerd ballet, de definitie van dans werd afgelopen jaar weer flink opgerekt. Binnen dit gevarieerde aanbod maakte deze dansvoorstellingen de meeste indruk.
Ann Van den Broek's choreografie 'The Black Piece' werd overladen met prijzen tijdens de Nederlandse Dansdagen 2015. Een interview over het succes en de betrekkelijkheid daarvan.
'The Black Piece' van choreografe Ann van den Broek won afgelopen weekend de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie en de Dioraphte Dansprijs.
Ward/waRD bestaat vijftien jaar. Het dansgezelschap van choreografe Ann van den Broek viert dit met een tournee. Op woensdag 4 november 2015 gaat het feestelijke programma in première.
De organisatie van de Nederlandse Dansdagen heeft de nominaties voor de belangrijkste dansprijzen bekend gemaakt. The Black Piece, INSIDE OUT en Thin Skin zijn genomineerd voor de Zwaan voor de ‘meest indrukwekkende dansproductie’.