Het Nationale Ballet heeft er twee nieuwe eerste solisten bij
Eerste solist worden bij Het Nationale Ballet, dat is waar veel jonge balletdansers van dromen. Na jarenlang keihard werken op de dansacademie begin je vaak onderaan in de hiërarchie van het gezelschap als elévè. Twee balletdansers zijn afgelopen weekend gepromoveerd tot eerste solist, de hoogste positie die je als danser kunt bereiken.
Champagne
Jessica Xuan en Semyon Velichko konden afgelopen weekend de champagne opentrekken. Na afloop van een voorstelling van het ballet Giselle werd bekend gemaakt dat ze bevorderd waren tot eerste solisten. Een heugelijke gebeurtenis.
Jessica: vanaf 2013 al bij de Junior Company
De Chinese Jessica volgde haar dansopleiding aan Canada’s National Ballet School in Toronto en aan de Nationale Balletacademie in Amsterdam. In 2013 behoorde ze tot de eerste lichting dansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Dit is het jongerengezelschap van het Nationale Ballet waar net afgestudeerden de kans krijgen om zich meer te ontwikkelen en ook grotere rollen te kunnen dansen.
In 2014 mocht ze als élève bij Het Nationale Ballet dansen. Een reeks aan promoties volgde. Begin van dit seizoen werd ze al tweede soliste en nu is ze dan eindelijk eerste solist. Maggie Foyer van SeeingDance zegt het volgende over Jessica: “Haar muzikaliteit, vooral de kwaliteit waarmee ze iedere frase beëindigde, maakte dit een gedenkwaardig debuut, terwijl haar adembenemende arabesk je eraan herinnerde hoe ongelooflijk mooi ballet kan zijn.”
Semyon: een doorgewinterde Rus
De Russische Semyon danste na zijn opleiding bij het Novosibirsk Academisch Opera en Ballet Theater. Vanaf 2011 ging hij verder bij het Stanislavski en Nemirovitsj-Dantsjenko Academisch Muziektheater in Moskou. In 2015 kwam Semyon naar Nederland om te gaan dansen bij Het Nationale Ballet in de rang van tweede solist.
Semyon danste in zijn carrière rollen in onder meer Giselle, De Notenkraker, Coppelia en Cinderella en was als gastsolist te zien in verschillende internationale balletgala’s. Susan Pond van Dance Europe zag hem in Het Zwanenmeer en in Romeo en Julia. De woorden die zij gebruikte om hem te omschrijven waren ‘‘Vurig en energiek. Heldere, zachte techniek.’’
Giselle
De twee zijn te zien in de nieuwe voorstelling Giselle in de hoofdrollen van Giselle en Graaf Albrecht. De productie van Rachel Beaujean en Ricardo Bustamente, is nog tot en met zondag 8 maart 2020 te zien bij Het Nationale Ballet in Amsterdam.