Kostuum bij dansvoorstelling

Mooi, comfortabel en passend: zo hoort een goed kostuum te zijn volgens Biljana Grgur

De hulp achter de schermen bij een dansvoorstelling is enorm. Geluid, licht en decor zijn van groot belang. Kostuumdesigner Biljana Grgur vertelt dit keer over haar rol bij een voorstelling. 


Wat doe je precies?

‘Mijn rol is altijd iets anders, omdat de opdrachten ook steeds iets anders zijn. Maar in principe komt het op hetzelfde neer, ik zorg ervoor dat de kostuums worden gemaakt. Mijn baan vergt veel luisteren, praten en netwerken.’

Wat is je rol backstage?

‘Mijn rol is vooral tijdens de pre-production periode. Ik ga vooraf in gesprek met de choreograaf. We bespreken wat er uitgestraald moet worden en hoe hij/zij het voor zich ziet. Daarnaast wil ik ook graag een repetitie zien, zodat ik kan zien hoe de dansers bewegen en wat hun fysiek is. Daarna ga ik aan de slag met de kostuums. Als deze eenmaal af zijn, repeteren de dansers hierin en kijk ik of er nog aanpassingen moeten worden gedaan.’ 

Ze vertelt dat het kostuum goed in het geheel moet passen. Draagt het kostuum bij aan het karakter van de danser, past het bij de bewegingen, het licht en decor en voelt de danser er zich comfortabel in? ‘Je hoort niet je eigen wereld binnen een wereld te creëren’, vertelt ze. ‘Het draait niet alleen om jouw werk.’

Voor de première is het grootste deel van haar taak al volbracht. Na de première kunnen er kleine aanpassingen worden gedaan aan het kostuum. En mocht het zo zijn dat de voorstelling in een andere omgeving gaat spelen en het kostuum moet worden aangepast, dan staat zij weer paraat. Rechtstreekste communicatie met de choreograaf is er altijd. 

Hoe is de samenwerking met dansers?

‘Het is een fijne samenwerking, omdat ze me ook helpen waar nodig. Ik weet niet altijd precies wat ze nodig hebben en dat kunnen ze me vertellen.’

‘Ik wil ze ook geen kostuum opleggen. Zij moeten er vaak in dansen, dus het moet ook naar hun zin zijn.’ Ondanks dat ze hiernaar streeft, zegt ze wel dat dat niet altijd makkelijk is, omdat niet iedereen het hele beeld van de totale voorstelling voor ogen ziet. Hierdoor moet ze soms wat strenger zijn. 

Wat was het kostuum dat je het meest is bijgebleven?

Biljana Grgur vertelt over twee ervaringen:

-  ‘Een van de eerste keren dat ik voor Jelena Kostić een kostuum maakte, kwam ik ook voor de eerste keer naar Tilburg. Alles was nieuw voor me en het voelde als een droom. Ik was zo blij met het eindresultaat. Niet per se omdat het zo mooi was geworden, maar de hele ervaring eromheen is wat het bijzonder maakte.

Kostuum bij dansvoorstelling
-  ‘Tijdens mijn werk reis ik veel en zo kwam ik ook in Rusland. Ik maakte kostuums voor een theatervoorstelling dat speelde in het Volkov Theater, Yaroslavl. Het theater is een van de oudste theaters in Rusland en het was enorm. Het ontwerp van vroeger was behouden en het was prachtig. We hadden maar 10 acteurs en het podium was enorm, dus ik kon kostuums met grote accessoires maken. Ook hier was de gehele ervaring iets wat me zo is bijgebleven.’ 

Haar bezoeken aan Nederland, Tilburg, kunnen niet voorbijgaan zonder langs te gaan bij het Textiel museum. Zo laat ze ons weten dat ze in de toekomst graag wil samenwerken met collega’s die meer kennis hebben over textiel en ze hoopt op een samenwerking met het TextielLab, wat deel uitmaakt van het Textiel museum.

Over Biljana

Biljana Grgur woont in Belgrado, Servië, waar ze als kostuumdesigner werkt voor theatervoorstellingen, films, reclames, etc. Ook doet ze vaak projecten in het buitenland, onder andere Nederland. Ze studeerde af aan de Academy of Applied Arts and Design in Belgrado, waar ze zich specialiseerde in Model Costume Designer. Daarnaast heeft ze haar eigen studio waar ze werkt aan haar eigen kledingcollectie samen met haar moeder die ook kleermaker is. 

 

Meer inspiratie