Weet jij hoe belangrijk licht is voor een dansvoorstelling? Arjuna vertelt!

Je komt het theater binnen en neemt lekker een drankje aan de bar van het theater. Je kletst wat met je gezelschap en voordat je het weet gaan de deuren open en zit je in de zaal. Het licht dimt en je kunt gaan genieten van de dansvoorstelling. Maar weten we wel hoe belangrijk het werk van een technicus is tijdens zo’n dansvoorstelling? Wij vroegen Arjuna Borsetti Torchio over zijn werk en het belang van licht.


Wat is je werk precies?

‘Allereerste zet je natuurlijk een voorstelling neer. Je zorgt ervoor dat alles werkt en je draait de voorstelling. Daarnaast onderhoud je het materiaal en de apparatuur als je niet op tour bent.’ Torchio vertelt dat je als theatertechnicus ook verantwoordelijk bent voor het checken van de locatie, transport en ander voorbereidend werk wat daarbij komt kijken. 

Hoe ontwerp je een lichtplan?

‘De choreograaf of regisseur vraagt je of je mee wilt helpen. Je gaat vervolgens in gesprek: waar gaat de voorstelling over en hoe zie je het voor je? Je komt samen op ideeën, concepten en je gaat daarop voortborduren.’ Torchio maakt dan voorbeelden voor de opdrachtgever om te zien of dit aansluit bij het idee. 

Maar er is ook een andere mogelijkheid: ‘Als het lichtontwerp al door iemand anders is gemaakt, zit ik er tijdens de montage periode bij om het te leren. Het is dan een kwestie van de licht cues leren en uitvoeren tijdens de voorstelling. Ook wil ik graag weten wat erachter steekt, zodat als we het licht ooit aan moeten passen, dan weet ik hoe het is bedacht.’

Wat is jouw rol achter de schermen? 

Voor de voorstelling: ‘De technici zijn de eerste mensen die aankomen. Ze zorgen ervoor dat alle belangrijke dingen worden besproken met de technici van het theater en er wordt opgebouwd. Als alles staat, wordt alles getest. Mocht er die dag ook een voorstelling zijn, wordt alles klaargemaakt, schoongemaakt, krijgen de dansers de ruimte op het podium en kunnen er eventueel nog licht cues worden doorgenomen.’

Tijdens de voorstelling: ‘Je bent bezig met het draaien van de voorstelling. Het komt af en toe voor dat je moet inspringen als er iemand een foto maakt met flits wat storend is voor de dansers, maar voornamelijk ben je bezig met de voorstelling.’

Na de voorstelling: ‘Of het decor blijft staan voor de volgende dag, of er wordt afgebroken en opgeruimd.’ 

Toegevoegde waarde van licht

‘Licht is belangrijk om de dingen te kunnen zien. Maar, licht is, net zoals alle technieken, een ondersteunende factor. Het moet niet overheersen, want uiteindelijk gaat het niet om de techniek. Licht versterkt ook de ambiance, net zoals geluid. Het is een belangrijk aspect en kan de voorstelling een fluweel randje geven.’ 

Hoe is de samenwerking met dansers?

‘Het samenwerken met dansers is een leuk onderdeel van mijn werk. Ik zie mezelf niet als doorsnee technicus en vind het leuk om met ze op te trekken. Je bent tenslotte samen onderweg. We zijn geen apart team, want we zetten samen te voorstelling neer en de communicatie met andere mensen dan technici maakt mijn werk interessanter.’ 

Wat was de meest uitdagende productie en waarom? 

Een productie voor Jens van Daele | Burning Bridges was uitdagend, vertelt Torcio. ‘Het beeld dat Jens in zijn hoofd heeft, tot uiting te brengen, was een uitdaging. Ook waren en veel kleine dingetjes met de apparatuur, die ik even door moest krijgen. De grootste uitdaging was het passen van alle apparatuur in een te kleine ruimte en ervoor zorgen dat iedereen tevreden is.’

Over Arjuna

Arjuna Borsette Torchio studeerde in 2013 af aan het ROC in Tilburg waar hij een opleiding techniek deed en zich specialiseerde op licht. Daarna is hij gaan freelancen en heeft hij voor onder andere Jens van Daele | Burning Bridges, Sabine Molenaar, Schippers en van Gught gewerkt. Momenteel is hij vast technicus bij het Bredase dansgezelschap De Stilte. Ook heeft hij gewerkt als vrijwilliger bij Willem Twee in Den Bosch en Anime Con. 

Meer inspiratie