Ezme Hetharia interview dansmagazine

Ezme Hetharia is dansfotografe: “Ik ben onwijs dankbaar dat ik zo dansers kan helpen”

Ezme Hetharia werkt als dansfotografe en heeft haar eigen studio. Dankzij haar eigen danservaring weet ze hoe ze goede foto’s kan maken van dansers. Wij mochten haar interviewen over haar bijzondere carrière.

Danscarrière

Als klein meisje danste Ezme al veel. Ze begon ooit met jazzballet in het dorp waar ze opgroeide. “Dit deed ik tot ik te horen kreeg dat er een vooropleiding was bij Lucia Marthas Institute of Performing Arts. Ik heb hiervoor auditie gedaan en zo begon ik niet alleen op de middelbare school, maar startte in ook met de weekend klas aan de academie. Na de opleiding 4 jaar gevolgd te hebben, heb ik auditie gedaan voor het MBO. Ik kon mezelf geen andere opleiding voorstellen en heb dan ook met alle plezier de mbo-opleiding afgerond.

Ik ben daarna het werkveld in gegaan als danser en heb daar ook veel verschillende dingen in gedaan. Mijn grootste rol was Tina Harmer in de musical Billy Elliot die ik een jaar lang heb gespeeld in het circustheater. In totaal ben ik vier jaar actief geweest in het werkveld. Daarna ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws.”

Liefde voor fotografie

“Nadat ik veel fantastische jaren in het werkveld heb gewerkt als danseres was ik op zoek naar meer. Meer creatieve vrijheid. Zo begon ik met mijn fotografiecursussen. Ik wist dat ik qua creativiteit wel goed zat hiervoor, maar ik moest nog wel leren hoe je de camera goed gebruikt en hoe je goede foto’s maakt. Deze cursussen heb ik een jaar lang gedaan en binnen dat jaar kwam ik er echt achter dat dit is waar ik naar op zoek was. Het bedenken van concepten, modellen regelen en uiteindelijk viel het kwartje ‘‘ik moet dansers gaan fotograferen.’’ Hier heb ik natuurlijk veel kennis over en ik kan me heel goed inleven in de danser die voor mijn camera staat, dus dat creëert waanzinnige momenten.”

Als danseres weet Ezme heel goed hoe belangrijk het is om een sterk portfolio te hebben, dus is ze een studio gaan huren om dansers te helpen met het versterken van hun portfolio. Denk bijvoorbeeld aan headshots en fullbody shots. Daarnaast legt ze ook de creativiteit en bewegingen vast op beeld, zodat de danser het perfecte pakketje heeft om zijn volgende auditie mee binnen te stappen. “Bij mij krijg je altijd de kans om je foto’s up to date te houden. Ik fotografeer ook op locatie of bijvoorbeeld voor dansscholen.”


Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement. 

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews.


De bijzonderste shoot

“Ik weet eigenlijk niet echt of ik per se een fotoshoot heb die eruit springt, maar mijn fotoreportage ‘WE ARE ART - Een expositie over dansers op zoek naar publiek.’ blijft voor mijn toch wel heel erg speciaal. Begin van de corona periode zat ik natuurlijk net zoals alle andere dansers ook thuis, en omdat ik natuurlijk ook nog met een been in de danswereld sta voelde ik van heel dichtbij hoe de culturele sector op een laag pitje staat. Ik wilde daar iets voor doen om de dansers gehoor en steun te geven. Ik ben toen begonnen met het opzetten van fotoshoots zodat de dansers zichzelf straks weer goed kunnen laten zien. Alles in de hoop dat het publiek zo snel mogelijk weer terugkomt! Dansers kunnen mij dan benaderen via Instagram of mijn website om zo een dag te boeken om deze foto’s te maken. Ik heb al een heel hoop shoots mogen doen en ik blijf het heel erg leuk vinden.”

Dit is een prachtig project wat nog steeds loopt, en waar Ezme dansers voor heeft mogen fotograferen op de mooiste locaties die de aandacht hard nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan leegstaande musea, theaters, kastelen en monumenten.

Het bijzonderste aan een fotoshoot

De magie die er ontstaat tijdens zo’n shoot vindt Ezme moeilijk te omschrijven, maar de reden dat Ezme merkte dat deze combinatie zo goed werkt is omdat ze samen met de danser die ze fotografeert dezelfde passie deelt. “We kunnen elkaar aanvoelen op creatief gebied en weten wat voor ‘WOW’ effect we kunnen bereiken als dansers met poses of hoe we emotie door beweging kunnen overbrengen in een foto. Ook al zullen portretten niet altijd even ‘spannend’ zijn, door onze connectie weet ik altijd de puurheid van een danser vast te leggen. Iemand een foto kunnen geven waar zij zich comfortabel bij hebben gevoeld en zichzelf in terug zien is een geweldig gevoel. Die persoon willen wij namelijk laten zien aan de mensen die onze audities afnemen.”

Liever dansen of fotograferen?

“Dat is een lastige vraag, maar op dit moment zou ik zeggen fotografie. Ik heb al onwijs veel mooie momenten mogen beleven in het werkveld als danseres. En tuurlijk, als ik deze prachtige dansers voor mijn camera heb staan en ze met passie en energie zie bewegen dan wil ik zelf ook. Maar ik ben onwijs dankbaar dat ik via fotografie de dansers kan helpen om hun stap in het werkveld te zetten en de wereld mag laten zien hoe mooi het is als je je passie en emotie kwijt kan in dans.”

Toekomst

Ezme werkt hard om haar eigen studio uit te bereiden en om zoveel mogelijk te kunnen betekenen voor dansers. Ze hoopt ze nog meer te kunnen helpen met haar ervaring en kennis. Maar wat Ezme ook nog wel heel graag zou willen doen is campagnes maken met dansers. “Ik zie me dit dan voor me als een fotoshoot met dansers voor bijvoorbeeld een nieuwe kledinglijn. Het creatieve proces wat daarbij komt kijken lijkt mij onwijs leuk. Daarnaast lijkt me het overbrengen van een boodschap en dat samenvoegen in foto en video ook geweldig. Ik weet nog niet precies dat eruit zal zien, maar ik denk er in ieder geval al wel over na. Maar de portretfoto’s van dansers blijft voorlopig nog mijn grootste project.”

Meer van Ezme zien? Bekijk dan haar website!

Meer inspiratie