Amsterdamse danscompetitie is een internationaal succes
Eind maart kwamen meer dan 300 dansers uit 15 landen bijeen voor de vierde editie van de AmsterDans competitie. Dit jaar vond deze internationaal geprezen danswedstrijd plaats in Theater de Meervaart te Osdorp. Het weekend werd afgesloten met de finale en een overweldigende prijsuitreiking.
Met 22 categorieën voor solo’s, duetten en groepswerk voor amateurdansers in de genres ballet en hedendaagse moderne dans, en met speciale categorieën voor pre-professionals, ‘emerging dance groups’ en choreografische composities, had de professionele dansvakjury een behoorlijke kluif aan het besluiten wie wat ging winnen. Naast de ereprijzen werden er ook geldprijzen, genereuze studiebeurzen in binnen –en buitenland, inspirerende stageplekken en andere professionele mogelijkheden geboden. De veelvoud aan – goed te gebruiken – prijzen maakt duidelijk waarom deze danscompetitie in zo’n korte tijd is uitgegroeid tot een internationaal succes. De dansers hebben er namelijk werkelijk iets aan voor hun ontwikkeling en carrière.
Danstalent uit Brazilië
Het deelnemende danstalent kwam vanuit alle windhoeken neergestreken, zoals Rusland, Maleisië en Finland, maar er was toch één danser die behoorlijk wat aandacht trok. De Braziliaan Jefferson Souza sleepte afgelopen zondag een hele reeks prijzen in de wacht. Met zijn goed getrainde lichaam, een memorabele look en krachtige uitstraling schoof hij met ontbloot bovenlijf en een beigekleurige legging krachtig over het podium. Zijn dansstijl deed denken aan de stijl van de Alvin Ailey American Dance Theater, waar hij zeker niet zou misstaan. Souza won de eerste prijs voor de categorie ‘contemporary solo senior,’ de Summer Intensive studiebeurs voor De Dutch Don’t Dance Division in Den Haag, een studiebeurs voor de Nationale Balletacademie in Amsterdam, registratie voor de Hatsukaichi Ballet Competition in Japan, een stageplek bij de Delattre Dance Company in Duitsland en een aantal (geld)prijzen. Het gejuich van zijn groepsgenoten toonde grote blijdschap voor zijn welverdiende succes.
De organisatie Secult waar Souza ook deel van uitmaakte won de eerste prijs in de categorie ‘contemporary dance groups seniors’ met het stuk O Ultimo Degrau, vertaald als ‘de laatste stap.’ Ook won deze groep de Critics Choice Award en een plaats in de Italiaanse danscompetitie Livorno in Danza voor 2020.
O Ultimo Degrau toonde een sterk artistiek concept dat direct de aandacht trok met de eerste danser die het podium betrad. Een rood geverfde nek. Rode broekjes en beige kleurige tops. Het formaat van de groep en het feilloos synchroon dansen maakten visueel impact. De kostuums deden de dansers enigszins naakt overkomen. Het rollen over de grond en de verschillende mechanisch maar ook organisch uitziende composities deden denken aan de mensen in incubatoren, zoals in de film The Matrix.
De dansers in het stuk Nos Falta van de Braziliaanse dansgroep Balleteatro Mônica Minelli trokken de aandacht door hun optreden te beginnen met een scherpe collectieve inademing. De prachtig gestroomlijnde grijs-zilveren kostuums waren een waardevolle toevoeging op de elegante hedendaagse moderne danschoreografie. Aan de voorkant leken de jurken volledig gesloten met lange mouwen, maar de achterkant had een open rug met een klein streepje stof dat over de ruggengraat liep. Het kostuum bewoog prachtig mee met de dans. De choreografische compositie bouwde goed op, maar toch miste er diepgang. De dansers wonnen de tweede prijs in de categorie ‘contemporary groups senior.’
Groot contrast tussen klassieke en moderne dans
De Braziliaanse dansers dansten technisch goed uitgevoerde stukken met interessante artistieke concepten in mooie kostuums. Bij vele andere groepen was er soms één geslaagd productie element, zoals de prachtige pakjes van de dansschool Smart Dance uit Wit-Rusland, maar de dans en/of de muziek viel daarentegen bijvoorbeeld tegen. Het viel op dat in vele klassieke balletstukken er zeer verouderde muziektracks gebruikt werden en ook in kostuum en choreografie weinig interessants getoond werd. In een aantal moderne dansstukken was de ‘look’ van de ‘armoedig uitziende danser’ meer een afleiding dan een bijdrage. Het contrast tussen strakke tutu’s en slobberbroeken was wel erg groot tussen de genres van ballet en hedendaagse dans. Er zouden wel meer grijze gebieden geëxploreerd mogen worden door de betrokken dansdocenten die de stukken maken en over kostuums beslissen.
Daarnaast waren er opmerkend weinig Nederlandse finalisten. Voor de solo Encontro de Forças, won de 17-jarige Chris Roosenburg de tweede prijs in ‘pre-pro contemporary’ en een stageplek bij de Delattre Dance Company in Duitsland. Samen met zijn vriendin Tamiza Haasbroek ontving hij de tweede prijs in ‘emerging dance groups.’ Anastasia Belyaeva en Justin de Jager hebben een meetrainprijs bij het Scapino Ballet gewonnen. Het stuk Pursue van Jort Faber dat meedeed als ‘emerging dance group’ viel in de smaak bij jurylid Stéphen Delattre. Hij bood Faber een unieke prijs om zijn stuk in het repertoire van de Delattre Dance Company op te nemen. Ook won Faber een boeking voor het Vondelpark Openluchttheater, welke deze zomer te zien is in Amsterdam.
De AmsterDans competitie is een aanwinst voor Nederland, maar de aanwezigheid van Nederlandse deelname mist nog behoorlijk. Na een vreugdevolle en inspirerende avond kijken we uit naar de vijfde editie volgend jaar.
Voor meer informatie, zie: www.amsterdans.org