Nieuwe generatie dansmakers op de achtste editie van de Flamenco Biënnale Nederland
De achtste editie van de Flamenco Biënnale Nederland brengt van 7 t/m 28 november 2021 de internationale flamenco-voorhoede naar Nederland, waaronder grote namen als Israel Galván, Rocío Molina en een nieuwe generatie vrouwelijke dansmakers als Ana Morales, Vanesa Aibar, Sara Cano, María Moreno en het beroemde choreografenduo Estévez|Paños. We lichten enkele highlights uit!
De fysieke poëzie van Rocío Molina
Rocío Molina, de Madonna van de hedendaagse flamenco, opent het festival op 7 november in de Stadsschouwburg Utrecht met haar nieuwe voorstelling Al Fondo Riela [Rimpeling in de Diepte], waarin ze de grenzen van haar eigen kunnen en die van het genre opzoekt. Tot op het bot en met onvoorstelbare fysieke poëzie. “Ik wilde de danseres in mijzelf vergeten. Me ontkleden. Dansen from scratch”, aldus Rocío Molina zelf.
Daarnaast biedt zij in haar openbare masterclass dans op 8 november bij de OBA Amsterdam een uniek kijkje in de flamencokeuken – live in de zaal én thuis op de bank via een livestream. Deelnemers zijn deze keer de talentvolle dansers Claudia Karapanou en Elena la Grulla. Hoe geeft Molina haar leerlingen haar persoonlijke visie en stijl mee? Een uniek kijkje in de flamencokeuken. Met simultaanvertaling.
De ‘Nijinski van de flamenco’
Danser en choreograaf Israel Galván waagt zich op 10 november bij Muziekgebouw aan ’t IJ aan Le Sacre du Printemps van Stravinsky. Galván, de ‘Nijinski van de flamenco’ gedoopt, treedt letterlijk in het spoor van de legendarische Russische danser Vaslav Nijinski met een spannende, percussieve herinterpretatie van Stravinsky’s meesterwerk. Op speciaal verzoek van Galván zochten we twee Nederlandse pianisten voor de quatremains-versie van Le Sacre. Daria van den Bercken en Gerard Bouwhuis gaan met hem dit spannende ritmische avontuur aan.
Op het slappe koord
Danser en choreografe Ana Morales wordt internationaal geprezen om haar sterke expressie, sensualiteit en elegantie, maar vooral om haar vernieuwingsdrang. En la Cuerda Floja | On the Tightrope (19 november in Middelburg, 20 november in Rotterdam) is haar nieuwste creatie. Een voorstelling over het verlies van balans en het vinden van een nieuw evenwicht. Bedacht in pre-corona tijd, maar actueler dan ooit.
Drie lichamen in de nacht
Het vrouwelijke, het onderbewuste, vaak geassocieerd met de nacht, is het uitgangspunt van Todas Las Noches door Vanesa Aibar & Sara Cano, te zien op 25 november bij Stadsschouwburg Utrecht. Todas las Noches is een ‘krachtenbundeling’ tussen flamenco, Spaanse klassieke dans – danza española –, vanuit een hedendaagse dansperspectief. Met zangeres en gitariste María Marín. Drie vrouwen, drie stemmen, drie lichamen in de nacht.
De stilte van het ongezegde
Rafael Estévez & Valeriano Paños dansen op 19 november bij de Stadsschouwburg Utrecht een duet dat ze definiëren als ‘een gesprek vanuit de rauwheid van de stilte’. Het is ook het vitale antwoord van beide dansers en levenspartners op Estévez’ fysieke herrijzenis uit een stilte veroorzaakt door een (bijna fatale) trombose in zijn been. Flamencoverleden en -heden ballen zich samen in een uiterst persoonlijk verhaal vanuit de stilte van het ongezegde.
Nieuwsgierige dansmaker
“Noem haar geen flamencodanseres, danskúnstenaar is een beter woord”, schreef het Parool over Leonor Leal. Nu is ze terug met haar ‘gedanste lezing’ Divertimento over de rebelse danser Vicente Escudero, op 9 november bij de OBA Amsterdam. Leal duikt in de rijke wereld van totaalkunstenaar Escudero: zijn dans, zijn schilderingen, zijn teksten. Ze volgt de lijnen die hij trok met zijn lijf en met zijn penseel en kijkt wat voor effect ze in haar eigen dans hebben. Met simultaanvertaling.
En er is meer!
Dansworkshops door Leonor Leal, Ana Morales en Tino van der Sman, voorstellingen van Enrike Solinís, Pablo Martín Caminero, Daniel García Diego, Tino van der Sman, Arturo Ramón en Joes Wieggers, A. Crespo Barba, Tatiana Koleva… Er is nog veel meer te zien, horen en beleven.