Home » Reportage
Dansen net zo belangrijk als wiskunde

Waarom dansen net zo belangrijk kan zijn als wiskunde

Ken Robinson, een Britse adviseur voor overheden op het gebied van kunstonderwijs én New York Times bestsellerauteur, plaatste een aantal jaar geleden een opvallende tweet. Zijn bericht ‘Waarom dans net zo belangrijk is als wiskunde’, leidde tot nogal wat discussie. Veel mensen waren het er niet mee eens, anderen gaven hem groot gelijk. Welke invloed zou dans nu echt kunnen hebben op scholen?

Dans zelfde status als wiskunde

Volgens Ken zouden danslessen en andere fysieke activiteiten dezelfde status moeten hebben als bijvoorbeeld wiskunde. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dans een positief effect kan hebben op schoolprestaties. Ken is al jaren verbonden aan de London School of Contemporary Dance als beschermheer. In 2016 werd hij uitgenodigd om een lezing te geven en hij besloot het te hebben over de rol van dans op scholen.

In zijn pleidooi benadrukt hij dat hij niet tegen wiskunde of andere vakken is, maar dat de combinatie met dans de opleiding van een kind completer zou maken. Hij is van mening dat dans net zo belangrijk zou moeten zijn. Dans zorgt voor vreugde en ontspanning en helpt kinderen daarnaast om zich uit te drukken op een fysieke manier. In sommige culturen in dans al langer een groot onderdeel van het dagelijks leven en het onderwijs.


Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement. 

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews.


 

Waarde van dans

In Dance Education around the World: Perspectives on Dance, Young People and Change, brengen de onderzoekers Charlotte Svendler Nielsen en Stephanie Burridge verschillende studies samen waarin de waarde van de dans in allerlei soorten settings naar voren komt. Van Finland tot Zuid-Afrika, van Ghana tot Taiwan en van Nieuw-Zeeland tot Amerika. De lage status van dans in scholen komt grotendeels door de hoge status van conventionele academische kennis. Intelligentie blijkt vooral in verband gebracht te worden met verbale en wiskundige vaardigheden. In het onderzoek wordt de diepere betekenis van dans onderzocht. Hierbij worden bestaande ideeën over intelligentie weerlegd aan de hand van bewijs en voorbeelden van de transformerende kracht van beweging. Kort gezegd, de manier waarop dans een positieve invloed heeft op je ontwikkeling en intelligentie.

Dansprogramma’s voor scholen

Inmiddels zijn er een aantal professionele dansgezelschappen die programma’s aanbieden voor scholen. Eentje daarvan is Dancing Classrooms, een nonprofit organisatie in New York die ballroom dansen integreert in basisscholen aan de hand van twintig sessies verdeeld over tien weken. De organisatie stelt dat dans de sociale verhoudingen tussen leerlingen verbetert. Samenwerking, respect en compassie worden volgens hen gestimuleerd bij het partnerdansen.  

Toni Walker, directeur van een basisschool in Florida, probeerde Dancing Classrooms uit op zijn school. Bij de derde en vierde les merkte hij al het verschil. ‘‘Ik had een opstandige leerling die in eerste instantie niet mee wilde doen. Nu is ze 180 graden gedraaid. Ze praat anders, ze is vriendelijk en ik heb geen enkel probleem meer met haar gehad. Haar instelling lijkt op een positieve manier te zijn veranderd.’’

Na een evaluatie van Dancing Classrooms in New York bleek dat 95 procent van de leraren had gezegd dat de capaciteiten van leerlingen om samen te werken was verbeterd. Ook in Los Angeles was 66 procent van de docenten het erover eens dat leerlingen toleranter waren geworden, 81 procent zei dat leerlingen elkaar met meer respect behandelden. Een van de docenten liet zelfs weten dat de cijfers drastisch waren verbeterd nadat leerlingen gingen dansen.

Combinatie van fysieke beweging en creativiteit

Het gaat natuurlijk niet alleen om dans. Het succes van Dancing Classrooms is slechts een voorbeeld van het verband tussen fysieke activiteit en academische prestaties. Er is echter een trend gaande waarbij scholen ervoor kiezen om minder fysieke lessen in het rooster op te nemen en meer lessen als wiskunde en talen. Daarom is het volgens Ken belangrijk om de voordelen van dans en andere fysieke activiteit nog eens goed te benadrukken. Het mooie aan dans is het dat het zowel beweging als creativiteit combineert. Beiden hebben voordelen voor de schoolprestaties. Dans zou om die reden een hogere status moeten krijgen.

 

 

Meer inspiratie