5 voordelen van dans voor kinderen
Wist je dat dans voor kinderen een positief effect kan hebben op meerdere gebieden van hun ontwikkeling? Daarnaast heeft het ook op andere gebieden voordelen, de National Dance Education Organization schreef hier een artikel over. Wij hebben de 5 belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet.
Over de National Dance Education Organization
De National Dance Education Organization, NDEO, is een non-profit ledenorganisatie die zich inzet voor het bevorderen van dansonderwijs, gericht op kunst voor mensen van alle achtergronden. Zij zorgen ervoor dat onder andere dansers en dansdocenten toegang hebben tot een netwerk van ondersteuning, middelen en onderzoeken. Daarnaast bieden ze professionele ontwikkelingsmogelijkheden aan die zijn gericht op het belang van dans in de maatschappij.
Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement.
Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews.
1. Fysieke ontwikkeling
Dans vraagt meer van het bewegingsbereik, coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen dan de meeste andere fysieke activiteiten. Dit komt omdat tijdens een dansles vaak een bewegingspatroon wordt aangeleerd waardoor coördinatie en kinesthetisch geheugen worden geprikkeld. Dans is een goede manier om het hele lichaam aan te spreken. Hoewel kinderen over het algemeen veel bewegen, is dans daar een uitbreiding van op het gebied van bewegingsmogelijkheden en het verder ontwikkelen van fysieke vaardigheden.
2. Emoties
Dans bevorderd de psychologische gezondheid en draagt bij aan het omgaan met emoties, waar zij ook later nog profijt van zullen hebben. Kinderen vinden het vaak fijn om hun emoties te kunnen uiten, en worden daardoor bewust van zichzelf en anderen. Door dansles te krijgen samen met andere leerlingen hebben de kinderen de mogelijkheid om binnen een vaste structuur zichzelf te laten gaan, hierdoor leren ze zichzelf en anderen meer waarderen.
3. Muziek
Door verschillende soorten muziek en ritmes te gebruiken verbetert het ritmegevoel van de leerlingen. Daarnaast door veel muziek af te wisselen, niet alleen in tempo maar ook in taal leren de kinderen op jonge leeftijd al kennis maken met andere talen en culturen. Kinderen zullen zich in verschillende muziek herkennen, waardoor hun zelfvertrouwen groeit en het gevoel van samen zijn wordt opgeroepen. Door de muziek worden ook verschillende emoties aangesproeken, wat weer positief is voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
4. Sociale bewustwording
In een dansles kan het eigenlijk niet anders dan dat er een vorm van sociale interacties, ontmoetingen en samenwerkingen plaatsvinden. Kinderen leren om hun ideeën met anderen te bespreken, al dan niet door het gebruik van hun lichaam. Kinderen leren om te werken met groepsdynamiek, doordat ze voor uitdagingen en keuzes komen te staan binnen een dansles en daardoor zichzelf en hun relatie met anderen leren ontwikkelen.
5. Cognitieve ontwikkeling
Eerder hadden we het al op het positieve effect van dans op de schoolprestaties van jonge leerlingen, maar het gaat verder dan dat. Kinderen zullen namelijk vaak spontante bewegingen creëren als ze handvaten of thema’s krijgen waar zij op moeten reageren met beweging. Door ideeën of thema’s om te zetten in beweging ontstaat er een verwerkingsproces tussen een idee, probleem of intenties en de uitkomst of oplossing. Hierdoor leert een kind en uiteindelijk de volwassene om beter in de wereld te kunnen functioneren en te snappen hoe de wereld in elkaar zit. Deze relatie tussen beweging en intellectuele ontwikkeling is een onderzoek wat aan het begin staat van wat dans nog meer allemaal kan brengen.
Bronnen: