5 tips waardoor de voorbereiding van je dansles een eitje wordt
Het voorbereiden van één of meerdere danslessen kan soms moeilijk gaan. Dat kan liggen aan een gebrek aan inspiratie, maar er zijn nog veel andere redenen die hieraan bij kunnen dragen. Wie weet kunnen deze tips je vooruithelpen.
1. Gebruik een duidelijke opbouw
Voordat je begint met het verzinnen van de oefeningen voor je dansles, is het goed om te bedenken wat je je leerlingen de komende periode wilt leren. Ga je focussen op balans, techniek, floorwork of een combinatie van verschillende dingen? Met een duidelijk doel heb je een houvast voor jezelf tijdens het voorbereiden en de les. Dit geldt ook voor de leerlingen. Zo weten zij waar ze aan toe zijn.
Maak het in het begin ook niet té moeilijk. Kijk hoe de leerlingen reageren op wat je hebt bedacht. Misschien vinden zij het juist lastig. Je kunt de oefening gaandeweg altijd aanpassen om ze alsnog uit te dagen.
2. Bereid meer voor dan nodig
Het kan wel eens voorkomen dat je dacht langer te doen over het aanleren van een stuk dans. Dan kom je voor het blok te staan, omdat je te weinig materiaal hebt verzonnen. Een goede dansdocent weet hoe hij of zij hiermee om moet gaan, maar om dit te voorkomen is het handig om meer voor te bereiden dan dat je denkt dat nodig is. Zo heb je altijd wat achter de hand. En ook minder voorbereidingstijd voor de volgende keer als je er deze les net aan toekomt.
3. Vraag de groep om leuke muziek
Heb jij jouw hele Spotify lijst al doorlopen en ook de Top 40 beluisterd zonder een goed nummer te vinden voor jouw choreografie? Vraag eens in de groep of zij een liedje of artiest weten waar zij graag een dans op zouden willen hebben. Zo haal jij inspiratie uit je leerlingen en voelen zij zich betrokken en gehoord. Kies ook eens een keer een genre wat je normaal nooit kiest. Zo kun je je kennis van muziek uitbreiden en zorgt het voor afwisseling in de les.
4. Improviseer voor nieuw materiaal
Loop jij ook wel eens vast met het verzinnen van nieuwe bewegingen en besef je dat je steeds dezelfde bewegingen gebruikt? Misschien is het dan tijd voor een improvisatiesessie op de muziek die jij hebt uitgekozen. Tijdens improvisaties beweeg je namelijk vaak anders dan wanneer je logisch probeert na te denken over welke beweging goed achter de andere beweging past. Improviseer een paar keer en als je merkt dat bepaalde bewegingen terugkomen, kun je die vastzetten. Zo maak je vanuit een improvisatie een danschoreografie en vloeien de bewegingen ook natuurlijk in elkaar door.
5. Houd het uitdagend
Probeer eens voor jezelf, maar ook voor je leerlingen, ieder lesblok een uitdagende beweging of een combinatie te verzinnen. Eentje die je normaal niet zou kiezen, omdat dit nog net een niveautje te hoog is voor de groep. Zo hebben ze aan het einde de periode het gevoel alsof ze iets bijzonders hebben geleerd en heb jij steeds een belangrijk aspect om op terug te vallen tijdens de les. Wie weet kun je deze beweging later in een einddans gebruiken en is het voor iedereen tegen die tijd een eitje.