Het Nationale Ballet en G-Star

G-Star RAW en Het Nationale Ballet winnen prijzen met unieke denim tutu

Toen corona nog maar net begonnen was en de wereld op slot ging, sloegen G-Star RAW en Het Nationale Ballet de handen ineen voor een unieke samenwerking. Geïnspireerd door de crisissituatie visualiseerden ze de 'nieuwe realiteit’ van social distancing op een artistieke manier. De klassieke en moderne werelden werden gecombineerd met als resultaat: een unieke RAW Denim tutu met een diameter van 3 meter. Om zo de 1,5 meter afstand die iedereen moest houden te kunnen tonen. 

Maison Amsterdam

Ruim een jaar later zijn G-Star RAW en Het Nationale Ballet geselecteerd om te exposeren op de grote modetentoonstelling 'Maison Amsterdam' in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Na het winnen van verschillende prijzen voor de Social Distance Ballet Campaign, zal de denim tutu als onderdeel van de tentoonstelling te zien zijn. De tentoonstelling is voor het publiek geopend tot april 2022 en toont meer dan 150 zowel historische als moderne creaties. Het is de eerste modetentoonstelling in Amsterdam die op grote schaal wordt georganiseerd.

 


Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement. 

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews.


 

Tutu als metafoor coronamaatregelen

Tijdens de campagne van de tutu dansten balletdansers van Het Nationale Ballet door de straten van Amsterdam terwijl ze afstand van elkaar hielden. Choreograaf en solist Remi Wörtmeyer zei daarover dat de tutu een mooi metafoor was voor de coronamaatregelen. ‘‘De tutu is een uitstekend middel om afstand te houden. De grootte heeft als effect dat dansers nieuwe manieren moeten ontdekken om samen te bewegen. Deze dans heeft inmiddels iedereen in Nederland ervaren bij het houden van 1,5 meter afstand in publieke ruimtes.’’

Meer inspiratie