Interview met David Middendorp, de link tussen dans en technologie
Blue Technology is de eerste avondvullende voorstelling van David Middendorp als zelfstandig choreograaf. Middendorp werd wereldberoemd met zijn choreografie Blue Journey door zijn deelname aan America’s Got Talent, waarin hij de halve finale haalde. Middendorp staat bekend om zijn gave dans en technologie op een magische wijze te versmelten.
Dans en techniek, een bijzondere en unieke combinatie. Waar is jouw fascinatie voor techniek begonnen?
‘’Mijn vader is ingenieur. Er waren daarom altijd bouwwerken en computers om mij heen toen ik klein was. Mijn moeder is beeldend kunstenares en illustrator. Bij haar komt dan weer mijn fascinatie voor animaties vandaan. Toen ik jong was, was ik al regelmatig met dans bezig. Het was voor mij dus een logische stap om technologie met dans te combineren.’’
Dans en technologie zijn volgens jou een ‘’mooie tegenstelling’’…
‘’Dat klopt. Dans wordt veelal geassocieerd met de pure uiting van emotie en menselijkheid. Technologie daarentegen is in zekere zin koud en emotieloos, waardoor het vaak als onmenselijk wordt ervaren. Maar tegelijkertijd zie ik technologie als het regelrechte resultaat van de wensen en fantasieën van –door emotie gedreven- mensen. En abstract denken, wat ons in staat stelt om technologie te ontwikkelen, is een vaardigheid die mensen onderscheidt van (andere) dieren.
De combinatie van dans en technologie vind ik interessant omdat beiden niet zomaar twee tegenpolen zijn, maar beiden op een bepaalde manier overlappen door de creativiteit die eraan ten grondslag ligt.’’
Je ontwikkelt veel van de technologie die in jouw voorstellingen gebruikt wordt zelf, zoals de animaties en de drones.
‘’Ook dat klopt. Ik vind het namelijk belangrijk om die techniek zelf te ontwikkelen omdat ik daardoor precies weet wat ik ermee kan. Daardoor kom ik op ideeën. Ik weet er dus niet het fijne van, maar ik heb zo wel een goed idee van wat de mogelijkheden zijn. Met drones bouwen ben ik ook ooit eens zelf begonnen. Ik heb via You Tube geleerd hoe ik een drone kan bouwen en besturen. Niet dat ik gelijk succes had hoor! Mijn eerste drone-experiment hangt nog steeds in een boom in Voorburg!
Jouw danscarrière begon niet bij het maken van choreografieën, maar als danser. Hoe was jouw leven als danser?
‘’Toen ik heel klein was, 3 of 4 jaar, wilde ik altijd ballet dansen. Maar toen ging ik naar de kleuterschool en merkte ik aan mijn vriendjes dat ballet dansen ‘not done’ was en ben ik niet op les gegaan. Tot mijn 15e was ik eigenlijk meer een sporter, ik was het dansen vergeten. Op een gegeven moment kreeg ik last van mijn rug en toen zei mijn moeder: ‘waarom ga je niet eens ballet proberen? Misschien helpt dat je met andere sporten.’
Mijn moeder zat zelf op ballet en zij nodigde mij uit om mee te gaan naar haar les. Dat was best spannend. Ik was 15 jaar en de les bestond vrijwel alleen uit vrouwen. Daarnaast was dans voor mij een enorme uitdaging, want ik kon het echt nog niet! Maar daar kwam al snel verandering in… ‘’
‘’Ik wil dansen door een bepaalde impuls, iets innerlijks, een drive die in mij zit als ik muziek hoor.’’
‘’Welk gevoel het dansen mij dan geeft, geen idee... Waarin sport lekker is om uitgeput te zijn, zit in dans nog meer. Daarin zit ook een emotionele link wat het nog verslavender maakt. Dans is voor mij een combinatie van sport en emotie.
Verder staat dansen voor mij voor een verdraaiing van de werkelijkheid. Op straat zal niemand met zijn armen draaien of een andere dansbeweging maken. Maar op een podium doe je dat wél. En toch beeld je ook daar, op dat podium, een deel van het leven uit.’’
Jouw carrièreswitch van danser naar zelfstandig choreograaf lijkt een behoorlijke stap…
‘’Misschien lijkt dat zo, maar als danser had ik altijd al dansstukken in mijn hoofd. Soms kreeg ik wel de kans die te tonen aan vrienden, maar die drang werd steeds groter. Het leukste aan dans vond ik het bedenken van choreografieën. Dat gaf mij de meeste bevrediging. Met dit in mijn achterhoofd was de keuze tussen danser en choreograaf voor mij al snel helder. En zeker met alle techniek die ik erbij sleep, is het voor mij niet meer mogelijk zowel danser als choreograaf te zijn.
Daarnaast vind ik het ook wel erg fijn dat ik de stress van audities, repetities en het altijd in shape moeten blijven niet meer heb. Nu heb ik daar zelf de leiding over.’’
Als je terug kijkt op jouw carrière als choreograaf tot nu toe, welke momenten zijn jou het meest bij gebleven?
‘’We hebben een optreden gedaan voor een opdrachtgever in Singapore. Het is bizar dat je voor een optreden van vier minuten helemaal uit Nederland wordt gehaald en er in Singapore een heel theater voor je wordt opgebouwd met alles erop en eraan. En dat allemaal voor die vier minuten! Wat dit alles hun gekost heeft…
Ook heb ik ooit een vrij unieke aanvraag gehad voor een optreden voor de Paus. Het was voor een vredesbijeenkomst, waar de Paus ook bij zou zijn. In de pauze wilden ze dan een mini voorstelling wat iets voor de vrede uitdroeg. Maar dit optreden is niet doorgegaan door mijn deelname aan America’s Got Talent.‘’
Wat is jouw drive om Blue Technology dit najaar aan heel Nederland te laten zien?
‘’Ik vind dat als je ervoor kiest om choreograaf te zijn, je dat niet moet bewaren voor in je huiskamer. Op de een of andere manier moet je jouw ideeën naar buiten brengen. Mijn idee daar over is vrij breed. Ook al is er maar één persoon bij wie wij een glimlach op het gezicht kunnen toveren, dan hebben wij de wereld toch weer net ietsje beter gemaakt. Het maakt mij niet uit hoe, als er maar iets geraakt is.
Wel denk ik dat wij het publiek iets mee kunnen geven, want dans is een mooie taal die mensen kan verrijken. Met de link tussen dans en technologie in Blue Technology kunnen wij een bewustzijn over technologie op het publiek teweeg brengen. Maar ik wil het publiek ab-so-luut geen lesje technologie geven, dat is absoluut niet de bedoeling. Als er een paar mensen in het publiek op wat gedachten daarover worden gezet, is mijn doel al bereikt.’’
In het kort, wat kan het publiek verwachten van Blue Technology?
"Het publiek kan een avond verwachten waarin de menselijkheid in technologie te zien is. Zoals een duet tussen twee dansers en twee drones, een meisje met en blauwe schaduw en een letterlijk nieuwe perspectief op dans…"
Blue technology tourt vanaf 18 september 2015 door heel Nederland langs 39 theaters. Ga voor de speellijst naar de website van de stichting Another Kind of Blue. Another Kind of Blue is tevens de afnemer van dit interview.