Repetitie met Pina Bausch in de Lichtburg, ca. 1978. © Ulli Weiss

Tentoonstelling wekt Pina Bausch tot leven

Joost Groeneboer

Tentoonstelling Pina Bausch und das Tanztheater
Gezien: 2 juni 2016 – Bundeskunsthalle, Bonn

Alles is tot in de details nagemaakt, het hoekje voor de muzikanten en de techniek, de aan de wanden opgehangen kostuums, de grote spiegel op het toneel en de prachtige art deco bioscooplampen. Niets doet vermoeden dat we niet in de echte repetitieruimte van Pina Bausch zijn. Behalve misschien het publiek dat in en uit loopt, terwijl de dansers druk met elkaar over een bepaalde dansscène discussiëren en deze keer op keer voordoen.

Het is een gouden greep om de ‘Lichtburg’, de repetitieruimte van Pina Bausch in een oude bioscoop in Wuppertal, na te bouwen in de Bundeskunsthalle in Bonn. Want, meer nog dan alle foto’s, programmaboekjes, affiches en video’s bij elkaar, brengt dat Pina Bausch’ erfenis tot leven in de tentoonstelling over deze beroemde Duitse choreografe. De voorstellingen, maar vooral openbare repetities van Tanztheater Wuppertal, waarbij de bezoekers met de dansmakers in dialoog kunnen gaan, geven een prachtig kijkje in de keuken van het moderne dansgezelschap.

Feest van herkenning

Op een reusachtige videowand lopen de beelden van Bausch’ bekendste choreografieën in elkaar over. Van Frühlingsopfer en Café Müller tot Kontakthof en Nelken, dat kort geleden nog tijdens het Hollands Festival volle zalen trok. Enkele toeschouwers op de bankjes langs de wand laten zich met glimlach op het gezicht zwijgzaam meevoeren met de bijna rituele dansparade uit Nelken. Anderen halen samen druk herinneringen op.

Videowand met 'Nelken'

De tentoonstelling is een feest van herkenning voor degenen die de glorietijd van Pina Bausch hebben meegemaakt. Maar ook voor niet ingewijden is zij meer dan de moeite waard. Want deze pionier van de moderne dans heeft haar leven lang alles bewaard en vlak voor haar dood in 2009 ondergebracht in de Pina Bausch Foundation. Van amateurfoto’s van haar beginjaren als 15-jarig meisje bij de Folkwang-academie in Essen – een gerenommeerde dansopleiding die door Kurt Jooss werd geleid – en pamfletten van haar studiereis naar de Juilliard School in New York tot aan vakantiekiekjes van de vele internationale tournees.

Bij de hand genomen

In totaal maakte Pina Bausch 46 dansstukken met Tanztheater Wuppertal. Enkelen daarvan zijn op de tentoonstelling uitgebreid gedocumenteerd, wat inzicht in het werkproces geeft. Wie er de tijd voor neemt, kan op een monitor ook enkele voorstellingen integraal zien, zoals Er nimmt sie an der hand und führt sie in das Schloß, die anderen folgen uit 1978. Uniek materiaal, want deze videobeelden zijn nooit gemaakt om op televisie of in de bioscoop te vertonen, maar om de dansstukken later opnieuw op te kunnen voeren.

Pina Bausch en Dan Wagoner in 'Tablet' van Paul Taylor, 1960. © Jochen Viehoff

Wall of fame

Op een van de wanden staat een indrukwekkende lijst afgedrukt met de namen en foto’s van Bausch’ dansers door de jaren heen. Wat ik persoonlijk een beetje mis zijn hun persoonlijke herinneringen en ervaringen. Maar ja, wie daar behoefte aan heeft kan altijd nog Wim Wenders’ prachtige filmhommage Pina zien.

Nog te zien tot 24 juli in de Bundeskunsthalle in Bonn
Voor dansactiviteiten in de Lichtburg, zie www.bundeskunsthalle.de

Publicatie