Home » Review

Sleeping Beauty blijft een sprookjesballet van grote klasse

Vica Kolbeek

Na de première op woensdag 12 oktober, blijkt dat zelfs 41 jaar na de eerste première van The Sleeping Beauty in Nederland dit ballet nog altijd verwachtingen weet te overtreffen. Wat kun je verwachten van deze voorstelling?

Liefde en passie

Het doek gaat open en het eerste wat het publiek ziet is goud. Aan alles is te zien dat in deze grote productie veel liefde en passie zit, van het decor tot de dansers die op het podium staan. Ook de ambacht die in het gedetailleerde decor zit en dat er veel met de hand is gemaakt zoals de kroonluchters, de doorntakken die groeien en langzaam naar beneden komen en de grote pilaren die aan de zijkanten van het podium staan.

Carabosse en de Seringenfee

De slechte fee Carabosse  en de goede fee Seringenfee werden gedanst door Floor Eimers en Erica Horwood. De humoristische uitvoering van de rollen en de indrukwekkende balletprestatie van de danseressen zorgden ervoor dat het publiek meegetrokken werd in hun verhaal.

Maia Makhateli kwam in de tweede akte op als Aurora. Met de emotie in haar gezicht en de gratie die ze uitstraalde droeg ze het verhaal. Gezichtsexpressie maar ook mime hielpen daarbij.

Mime

Mime gebaren staan centraal in deze voorstelling. Als je de basis gebaren weet kan je hele gesprekken volgen die de dansers met elkaar aan het voeren zijn. Bij de inleiding werd er door Lin van Ellinckhuijsen de mime gebaren uitgelegd. Heel informatief en zeker een aanrader om naartoe te gaan voorafgaand aan de voorstelling. De inleiding vindt 3 kwartier voor het begin van de voorstelling plaats bij het 2de balkon.

Hoogtepunt

De rozenadagio is een bijzonder hoogtepunt van de voorstelling. Vier prinsen begeleiden Aurora in een attitude en geeft ze iedere prins een hand. De balans die Maia Makhateli, die Aurora danste nodig heeft is perfect uitgevoerd. En het leek alsof ze het zonder moeite deed.

 

Meer inspiratie