Campagnebeeld Free To Move 2017

Mooie benefietvoorstelling voor Prinses Beatrix Spierfonds

Free To Move - Top van de Nederlandse Dans

Gezien: 31 augustus 2017 in het Zuiderstrandtheater te Den Haag.

Het is de vijfde editie van de Free To Move benefietdansvoorstelling, een initiatief van Holland Dance Festival en het Prinses Beatrix Spierfonds. Een keurige avond met een aantal dansante hoogtepunten.

In de foyer van het Zuiderstrandtheater is de enthousiaste stemming voelbaar door de komst van de bechermvrouwe van het Spierfonds, Prinses Beatrix. Hoogtepunten van de avond zijn het Scapino Ballet Rotterdam met een splinternieuwe choreografie van Martin Harriague, de immer weergaloze dans van Jiří Kylián, een klassieker van Hans van Manen, maar ook ‘gooi het dak eraf’ Buddy Vedder met een fragment uit zijn nieuwe dansvoorstelling.

Vrijheid van bewegen in Zuiderstrandtheater

Het Prinses Beatrix Spierfonds zet zich in voor het financieren van wetenschappelijk onderzoek naar spierziektes en de mogelijke behandelingen daarvan. Door middel van dans worden op deze avond spierziekten onder de aandacht gebracht. De visie van Free To Move is het verbinden van twee werelden met dezelfde droom: vrijheid van bewegen. Door middel van het persoonlijke verhaal van Maya Aumaj over haar gevecht met haar ziekte wordt er een gezicht gegeven aan spierziektes.

Scapino Ballet eigentijdse Sleeping Beauty

Franse choreograaf Martin Harriague heeft een komische vertolking gemaakt van The Sleeping Beauty, met veel verwarring over de prins zijn seksualiteit. Ed Wubbe, artistiek leider van Scapino Ballet Rotterdam, vertelt dat deze voorstelling “grappig, ongewoon en daardoor heel prettig” is. En dat is het. Voornamelijk springt de altijd inspirerende danseres Bonnie Doets in het oog in een ‘dikpak’ met een grote, witte onderbroek aan. Ze rent al komisch rond op geselecteerde composities van Tsjaikovski, al bevelen uitdelend aan de andere personages. Ze lijken op ietwat absurde lakeien. De kostuums hebben een koninklijk tintje, geïllustreerd door gebruik van goud in de stoffen alsook een type molensteenkraag, met voornamelijk blote benen en transparante tops voor de vrouwelijke dansers en een blote bast voor de mannelijke dansers. De prins heeft een aantal mogelijkheden om een andere man te kussen, die ruw worden verstoord door het arriveren van Doets’ personage. Het is erg geestig. Met gestroomlijnd acteerwerk, interessante kostuums en levendige choreografie laat Harriague met Prince een onvergetelijke indruk achter.

Jiří Kylián hoogstandje met Codarts dansacademietalent

Ook was het een adembenemend moment om fragmenten te zien van Jiří Kyliáns Bella Figura (1995). De studenten van de Codarts dansacademie uit Rotterdam gleden krachtig over het podium. Kyliáns choreografisch signatuur spat ervan af met de bekende slides in tweede positie (benen wijd gespreid), rappe armbewegingen en momenten van stilte. De gecompliceerde partnering levert sprakeloze momenten op. Het mooie lichaam van de choreografie die Bella Figura heet, verveelt geen moment.

Hans van Manens klassieke moderne dans

De klassieker Polish Pieces (1995) van Hans van Manen is een choreografie die doet denken aan Martha Graham en Merce Cunninghams stijlen van strakke lijnen en symmetrie. Geometrische aspecten en de precisie van de bewegingen en lijnen maken dit een bijzondere dans. De lichamen zijn uitstekend te zien door de onesies, de danseressen in warme kleuren en de mannelijke dansers in koele. Nu gedanst door Introdans. Een aantal jaren geleden werd dit dynamische stuk nog uitgevoerd door Alvin Ailey American Dance Theater in New York.

Nieuwkomers en veteranen in de dans

De twee stukken die minder goed uit de verf komen zijn Simeon van nieuwkomer Kalpana Raghuraman en Sarcasmen van Hans van Manen. KalpanArts werkt met invloeden uit de klassieke Indiase dans, zoals Bharata Natyam. De diepgang in de uitvoering mist helaas.

Het is enigszins teleurstellend dat het duet Sarcasmen geen emotionele vertaalslag maakt. De choreografie wordt gedanst door eerste solisten van Het Nationale Ballet, Igone de Jongh en Jozef Varga. Als zijn muze had Van Manen De Jongh een grotere dienst bewezen met een partner waarmee ze chemie deelt, zoals Alexander Zhembrovskyy, waar ze in het verleden dit duet al mee danste. 'Hoe' je een choreografie uitvoert kan een stuk duidelijk maken of breken.

Het was een bijzondere dansavond met de aanwezigheid van Prinses Beatrix en dynamische choreografieën, als stevige inspanning om bewustzijn te creëren voor een nobel en goed doel.

Voor meer informatie, zie: www.prinsesbeatrixspierfonds.nl