Het Nationale Ballet opent feestelijk jubileumseizoen met TOER

Dat eenvoud tegelijk krachtig kan zijn, bewijst de wereldpremiere van Lucifers Studies van Toer van Schayk / Het Nationale Ballet. Een modern en markant mannenballet afgeleid van het eeuwenoude verhaal Lucifer van Joost van den Vondel. Van Schayk onderzoekt het kantelpunt tussen goed en kwaad.

Jubileumjaar nieuw balletseizoen

Het Nationale Ballet bestaat 60 jaar en opent haar feestelijke jubileumseizoen met TOER. De internationaal bekende multitalent van Schayk is al sinds de oprichting in 1961 betrokken bij Het Nationale Ballet. Eerst als danser en later ook als choreograaf, decor-, en kostuumontwerper van klassieke en moderne balletten. Van Schayk wordt  deze maand 85 jaar. Extra feest dus.

Wereldpremiere Lucifers Studies

Lucifers Studies is een afgeleide van Vondel's Lucifer. Van Schayk transformeert het complexe verhaal naar de essentie en een ballet met eigentijds karakter. De zeven dansers vertegenwoordigen in hun rol vooral menselijke eigenschappen zoals eigenwijsheid, twijfel, rebellie, het verlangen naar verbondenheid, en meer. Gevoelens die treffend en ingetogen worden verbeeld door alle zeven dansers waaronder 2e solist Timothy van Poucke in de rol van Lucifer.

Indrukwekkende vormgeving

In Lucifers Studies verdeelt het monumentale decor het danspodium in een grote driehoek. De vormgeving oogt eenvoudig en heeft krachtige lijnen. Tegen deze achtergrond dansen zeven mannen op blote voeten in korte strakke, zwarte shorts. Iedere danser heeft zijn rechterarm tot aan de vingertoppen in een andere felle kleur gestoken. De linkerarmen in het wit. Een enkele keer suggereren zijwaartse lichtgebogen armen zwevende vleugelbewegingen.

De grote vlakken van het decor weerkaatsen de wisselende kleuren en nuancewisselingen de ruimte in. Kleur en licht zijn belangrijk. Ook de muziek is sfeerbepalend en versterkt net als de belichting op uitgekiende wijze het totaalbeeld. Het Balletorkest speelt onder leiding van Matthew Rowe langgerekte strofen muziek uit Echo's, een compositie van Jeroen Franssens.

Dansersfiguren

Van Schayk tekent zijn choreografieen vooraf helemaal uit op papier met dansersfiguren. In de uitgewerkte versie op toneel worden klassieke lange lijnen van armen en benen, afgewisseld met robuuste, hoekige bewegingen of een gedraaide houding van het bovenlijf. De formatiewisselingen van groepen dansers lijken uit onverwachte hoek te komen. Van Schayk houdt de toeschouwer alert.

Muziekballet met veel pit

Sluitstuk van het balletprogramma TOER is de reprise van 7e Symfonie,  een wervelende muziekballet met veel pit op muziek van Beethoven. Het wat rustiger tweede deel over een driehoeksverhouding wordt op invoelende wijze overtuigend gedanst door het drietal: de twee dansers en een danseres. Alsof er verder niets aan de hand is vliegen hierna alle tien dansparen met volle energie weer over het dansvlak. De vrouwen op spitzen. Het Balletorkest speelt met een opzwepende feestelijke snelheid en bordevol energie het jubilerende Nationale Ballet, het nieuwe seizoen in.