De Dutch Junior Dance Division schittert met veelzijdige Dancing Lane

Sabrina Menheer

Op vrijdagavond 10 april ging de dansvoorstelling Dancing Lane van De Dutch Junior Dance Division in première. In Theater aan het Spui in Den Haag toonde het dansgezelschap maar liefst veertien korte choreografieën van Thom Stuart, Rinus Sprong, Ed Wubbe en Michaël Häfliger. In anderhalf uur tijd werd het publiek verrast met prachtige dansstukken waarin klassiek ballet en moderne dans elkaar ontmoeten en de acht jonge dansers een topprestatie leveren. Technisch spitzenwerk, ontroerende solo’s, een grappig groepsstuk en aangrijpende duetten; Dancing Lane is uniek in haar variatie!

Dans bij Theater aan het Spui

Ik bezoek Dancing Lane op de dag ná de première; in de zaal van het Theater aan het Spui is het gezellig druk. Opvallend is het gemêleerde publiek. Er zijn onder andere tieners, senioren, jonge stellen, vriendengroepjes en gezinnen met kinderen naar deze dansvoorstelling gekomen. De sfeer in de zaal is gemoedelijk en knus en mijn verwachtingen hoog gespannen.

Warming-up van Thom Stuart

In dit eerste, korte balletstuk laten zes dansers van De Dutch Junior Dance Division in hoog tempo verschillende balletoefeningen aan de barre zien; letterlijk de ‘warming-up’ van een balletles. Op de opzwepende tonen van Mozarts Eine Kleine Nachtmusik zie ik de pliés tot en met de grand battements passeren. Voor mij een heel herkenbaar plaatje en voor mensen die zelf niet dansen een kijkje achter de schermen van een intensieve ballettraining. Toch lijkt het podiumbeeld niet helemaal op een echte balletles. De barre staat niet op poten, maar wordt gedragen door zes heren in beveiligersuniform. Warming-up is een deel uit de avondvullende dansvoorstelling Misch Masch mit Mozart van Thom Stuart uit 2004 en vanavond de aftrap van Dancing Lane.

Voluptuous: een solo van Michaël Häfliger

Danser en choreograaf Michaël Häfliger loopt gewikkeld in een gele, voile doek de dansvloer op. Langzaam ontdoet hij zichzelf van de doek en dan start de muziek (Eric Magnée). De doorlopende beat bouwt de spanning op en neemt Michaël mee in zijn moderne dans. Halverwege Voluptuous zie ik een speciaal mooi moment. Michaël zakt langzaam door zijn knieën en maakt handbewegingen alsof hij piano speelt. De beat is even weg. Het is nu niet de muziek die spanning opbouwt, maar juist zijn beweging; wat een goede danser! Het stuk eindigt als danseres Sidney opkomt en de gele doek teruggeeft aan Michaël. Hiermee zet Sidney ook de start van haar solo Song in.

Song van Thom Stuart

Danseres Sidney zet in de dans Song een bijzondere pakkende sfeer neer. Er gebeurt meer dan alleen dans. Deze choreografie van Thom Stuart is gebaseerd op het gedicht Song van Allen Ginsberg. Sidney danst en vertelt het gedicht aan het publiek. Dans, tekst en muziek komen geweldig samen. De bewegingen zijn puur en komen uit haar hart. De tekst ondersteunt haar gevoel en de uiting hiervan. Haar krachtige stem en de bewegingen maken deze solo een genot om naar te kijken.

White Streams van Ed Wubbe

White Streams is een speciale en waardevolle choreografie voor de artistiek leider van De Dutch Junior Dance Division: Rinus Sprong. In 1986 danste Rinus zelf deze choreografie van Ed Wubbe en nu mag zijn eigen dansgezelschap het doen! In het programmaboekje wordt hiervoor ook grote dank aan Ed Wubbe uitgesproken. Ik kijk met veel plezier naar de zes intense dansers in dit stuk. Het is gek, want ik kan niet meer precies navertellen hoe de dansers bewogen, maar vooral het vloeiende geheel pakt mij. Er is een sfeer of iets waardoor ik wil blijven kijken... mooie lijnen, éénwording met de muziek en samenwerking.

J-Lo van Thom Stuart

Met J-Lo choreografeert Thom Stuart een vrolijke solo op de jongste danser van De Dutch Junior Dance Divison: Jean-Louis (met als bijnaam J-Lo). Op de soundtrack van Harry Potter en de orde van de Phoenix danst hij vol energie. Een mooie verrassing in het geheel! Maar eigenlijk al heel snel is deze solo voorbij en ligt danser Jean-Louis op de vloer, voor de deur van de theaterzaal. Dan komt Rinus Sprong het toneel op. Hij sleept Jean-Louis weg voor de deur, want ‘rotzooi’ hoort niet op de vloer. Natuurlijk met een positieve knipoog. Vervolgens kondigt Rinus de volgende dans aan: een divertissement uit de mooiste versie van De Notenkraker. Goed om Rinus tijdens de dansvoorstelling op het toneel te zien. Het lijkt even alsof hij persoonlijk tegen mij praat en dit geeft me een welkom gevoel.

Drie delen uit De Notenkraker

Dancing Lane wordt voor de pauze afgesloten met drie delen uit de succesvolle Notenkraker. Ontzettend vrolijk en weer even iets heel anders! Een stukje nostalgie voor het dansgezelschap en voor mij persoonlijk een nieuwe ervaring. Ieder deel heeft zijn eigen thema: Arabisch, Chinees en Russisch. Klassiek ballet met een extra thematische touch!

Terzett in premiére

Choreograaf Thom Stuart maakte speciaal voor Dancing Lane dit korte balletstuk. Vijf dansers wisselen elkaar steeds af; altijd zijn er maar drie dansers zichtbaar. Ik kijk vol bewondering naar de meisjes op spitzen; in één woord waanzinnig! Voor mij persoonlijk was dit het meest indrukwekkende en mooiste stuk van de avond.

Chanson van en door Rinus Sprong

De volgende choreografie van de Dancing Lane wordt wederom geïntroduceerd door Rinus, maar nu speelt hij ook zelf de hoofdrol in zijn eigen choreografie. Chanson is letterlijk een Frans lied gezongen door Rinus als vader van een dochter die opgroeit. Het lied vertelt het verhaal van een dochter die verliefd wordt en de emotie die dit meebrengt voor een vader; hij is ineens niet meer de enige man in haar leven. De Franstalige zang van Rinus wordt verrijkt met bewegingen van danseres Julia Zuurbier, als zijn dochter. Wat een verrassing is dit. Ondanks dat het dansstuk relatief kort is, word ik helemaal meegenomen in het verhaal. Chanson raakt me onverwachts.

Girl with Pearls een pareltje

Aan het einde van Chanson staat danseres Eléonore bovenaan de trap van de tribunes in de theaterzaal. Als een bruid met een witte sleep, gedragen door dansers Thijs en Youri, daalt ze langzaam de trap af. Aangekomen op het toneel volgt een mooi balletstuk. Naar mijn idee ongecompliceerd en gewoon heel mooi met een glansrol voor de parel: Eléonore.

Der Froschkönig van Thom Stuart

Wederom een choreografie van Thom Stuart, maar weer totaal anders dan de voorgaande dansstukken. Naar Der Froschkönig kijk ik met een grote glimlach op mijn gezicht. Er is alles in wat bij dit sprookje hoort. Een mooie prinses die vloeiend en sierlijk over het toneel schrijdt, een knappe prins die zijn prinses prachtig begeleidt en de kikker die als maf dier over het podium stuitert zonder alle ballettechnieken te verliezen... “en natuurlijk leefden ze nog lang en gelukkig!” Met deze zin sluit Rinus dit mini-ballet af. Het is al weer tijd voor de laatste dans van de avond; de tijd vliegt voorbij!

4x Everybody Dance Now: een televisiecompilatie

Een aantal maanden geleden stond De Dutch Junior Dance Division in het populaire RTL televisieprogramma Everybody Dance Now. Ze behaalden hier als enige modern balletgezelschap de grote finale. Rinus geeft ons een kijkje achter de schermen van de televisieshow. Hij vertelt over de intensieve opnamedagen, de miljoenen kijkers en de enorme snelheid van choreograferen en dansen die hierbij komt kijken. De dansers trakteren ons op alle vier de choreografieën uit Everybody Dance Now. In een waanzinnig tempo, flitsen de dansstukken voorbij. Eén voor één prachtige modern/klassieke stukken waarin heel veel gebeurt. Tussen alle stukken door vertelt Rinus korte anekdotes over de tv-show: in de finale moesten we ‘knallen’, zo noemen ze dat in de populaire wereld van televisie, vertelt hij.  Oftewel: geweldig presteren. Wat mij betreft hebben de dansers deze hele avond van Dancing Lane ‘geknald’!

De Dutch Junior Dance Division schittert met Dancing Lane

Ik heb Dancing Lane ervaren als een route langs geweldige dansstukken, zowel vrolijk als ontroerend, maar ook spannend en verrassend. Ik ben zeer onder de indruk van de prestatie van deze jonge dansers. De enorme variatie aan dansstukken vraagt heel veel van de acht dansers. Het gemêleerde publiek in de zaal wil wel zeggen dat het een dansvoorstelling is voor jong en oud en dat kan ik beamen. De overgangen van de ene naar de andere dans verliepen heel vloeiend, waardoor ik niet steeds ‘uit’ de dansvoorstelling was, integendeel. Alle losse stukken maakten uiteindelijk één geheel. De Dutch Junior Dance Division heeft mij een prachtige avond bezorgd en ik zou alle dansliefhebbers een reis langs de Dancing Lane aanbevelen.

Dancing Lane is nog tot en met 8 mei 2015 te zien in diverse theaters in Nederland en België. Ga naar de website van DeDJDD voor de speellijst van Dancing Lane.