BEETGAAR - Academie voor Theater en Dans. © Aoife Murphy

Academie voor Theater en Dans is BEETGAAR!

Amber Droog

Eén avond, twee en een half uur, negentien dansstukken. BEETGAAR, de eindejaarsvoorstelling van het eerste jaar Docent Dans van de Academie van Theater en Dans te Amsterdam belooft een spectaculair, avondvullend dansprogramma te worden.

Eigen danswerk

De eerstejaars studenten Docent Dans van de Academie van Theater en Dans presenteren hun eerste gezamenlijke voorstelling BEETGAAR! Voor deze zelfgecreëerde dansvoorstelling hebben de studenten zes weken de tijd gekregen om zichzelf als aankomend artistiek en eigenzinnig dansmaker te ontwikkelen. In deze zes weken hebben zij zichzelf ontpopt tot waardige dansmakers dankzij onderzoek, experimenteren, keuzes maken, knopen doorhakken en het bekende killing your darlings. Dit alles heeft geleid tot een veelzijdige dansvoorstelling gevuld met dans, fysiek theater, gesproken woord en video.

Dans op bijzondere locaties

Anders dan bij de gemiddelde voorstelling speelt het publiek een actieve rol bij de deelname aan deze voorstelling. Als publiek verplaatst je van ruimte naar ruimte waar telkens een nieuw stuk in een andere setting klaar staat om bekeken te worden. Een interactieve en leuke manier om als publiek actief betrokken te blijven bij een lange voorstelling(reeks). De afwisseling van de negentien diverse stukken samen met het continu verplaatsen van het publiek maakt het een boeiende en bijzondere ervaring. De standaard verhouding van publiek versus dansers wordt doorbroken, waardoor je als publiek meer onderdeel bent van de perfomance! Een verassende maar welkome afwisseling in de hedendaagse theatercultuur.

Tá mé - What if you met you, would you like you?

Je betreedt een donkere zaal met één brede strook licht. In dit licht staan twee dansers tegenover elkaar, hun blik onlosmakelijk verbonden. In hun armen hebben zij beiden een enorme hoeveelheid proppen papier. Op een onverwachts moment spreken zij de woorden ‘’Lieve ik…’’, en laten de papieren proppen vallen. Het blijken brieven aan zichzelf te zijn. Brieven waarin zij vertellen wat ze  vaak vergeten te zeggen of wat ze niet durven te zeggen. In een prachtig, dynamisch en intens duet vertellen deze dansers elkaar een verhaal. Hun eigen verhaal. Als kijker wordt je meegenomen in een wereld van interne worstelingen, woede, maar ook blijdschap en trots. De muziek van The Kyteman Orchestra sluit precies goed aan bij de hedendaagse bewegingsvocabulaire van dit duo. Onder leiding van student-dansmaker Aoife Murphy is hier een onwijs mooi en krachtig duet neergezet, die je als kijker bijblijft en doet ontroeren.

‘’Lieve ik… ik zou zo graag willen dat je jezelf onvoorwaardelijk zou kunnen accepteren. Dat je onvoorwaardelijk van jezelf leert te houden. En je bent zoekende daarin, dat is mooi. We hebben de tijd.’’

Eerstejaars Docent Dans zijn belofte voor de toekomst

Al met al is BEETGAAR een enorm uiteenlopende voorstelling. Diverse stukken werken erg goed, dankzij een uitgebalanceerde combinatie van vormgeving, inhoud, licht, ruimtegebruik en muziek.  Andere stukken werken iets minder, maar hierbij is wél zichtbaar dat de makers en dansers op zoek zijn gegaan, ideeën hebben uitgeprobeerd en gewaagde keuzes durfden te maken. De diverse componenten zijn hier echter af en toe nog te onsamenhangend vormgegeven voor het publiek. Toch toont elk stuk een enorme potentie. Creatief, artistiek en gewaagd.