Zo maak je een indrukwekkende poster of flyer voor je dansvoorstelling
Al in de Oudheid genoten mensen van dansvoorstellingen. Een mooi verhaal en de juiste choreografie vormen de perfecte ingrediënten voor een onvergetelijke middag of avond. Bij het organiseren van een dansvoorstelling komt echter veel kijken. Zo moet je het via verschillende kanalen promoten. Een van de manieren waarop je dit kunt laten doen is het drukken van flyers en posters. Hoe zorg je voor een pakkend design waarmee je een groot publiek trekt?
Tip 1 – Maak een opvallende poster met een duidelijke boodschap
Voor het maken van posters en flyers voor een dansvoorstelling hoef je tegenwoordig de deur niet meer uit. Je kunt namelijk prima terecht bij een online drukker. Het ervaren team neemt je veel werk uit handen. Ze zorgen ervoor dat je in korte tijd een grote stapel promotiemateriaal in handen hebt om overal uit te delen. Het is echter niet hun taak om de flyers en posters te ontwerpen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een aantrekkelijk design. Kies bijvoorbeeld voor een opvallende kleur en grote letters, waardoor een potentiële bezoeker niet om jouw promotiemateriaal heen kan.
Tip 2 – Vraag jezelf af: ‘wie wil ik bereiken?’
Een poster voor een dansvoorstelling dient opvallend en communicatief sterk te zijn. Ook moet het mensen aansporen tot een bepaalde actie, zoals het kopen van kaartjes. Stel jezelf tijdens het ontwerpen van promotiematerialen dan ook de volgende vragen:
Wat wil ik vertellen? In dit geval dat er binnenkort een dansvoorstelling wordt georganiseerd.
Wie wil ik bereiken? Bedenk wat jouw doelgroep is en hoe je die het beste kunt bereiken. Wanneer je graag een jong publiek wil zou je de posters en flyers bijvoorbeeld bij een jongerencentrum kunnen ophangen en uitdelen.
Tip 3 – Maak flyers en posters goed leesbaar
Flyers en posters moeten goed leesbaar zijn. De meeste voorbijgangers staan er met hun neus bovenop, maar de tekst moet ook vanaf een afstandje te lezen zijn. Ga zelf even verderop staan om te zien of dit daadwerkelijk het geval is. Over het algemeen moet de kop van een poster vanaf ongeveer vier meter afstand goed leesbaar zijn. Voor de tekst geldt een afstand van een meter. Dit is alleen mogelijk met een grote kop van 72 pt en letters van 36pt. Lees de tekst van het promotiemateriaal bovendien een paar keer na om spelfouten te voorkomen. Verkeerd Nederlands staat natuurlijk erg amateuristisch!
Tip 4 – Kies voor afbeeldingen die opvallen
Natuurlijk is niet alleen de kop en de tekst van een affiche belangrijk. Mensen zijn over het algemeen erg visueel ingesteld, wat betekent dat een foto of afbeelding het altijd erg goed doet. Probeer je te onderscheiden van concurrenten. Op een prikbord in de stad hangen vaak meerdere posters. Deze zijn vaak van kleur, dus misschien zou je eens een foto of afbeelding in zwart-wit kunnen laten drukken. Doe dit alleen wanneer het ook echt bij de dansvoorstelling past. Om indruk te maken op een voorbijganger heb je meestal maar een paar seconden de tijd. Besteed daarom voldoende tijd aan de afbeeldingen op je poster, want het kan je extra bezoekers opleveren.
Tip 5 – Kies voor een kort, maar krachtig verhaal
Misschien maak je deel uit van één van de vele dansgezelschappen die Nederland telt. Als dansgezelschap wil je graag een zo groot mogelijk publiek bereiken. Communicatie naar de buitenwereld is daarbij essentieel. Maak duidelijke keuzes voor je poster. Wil je bijvoorbeeld graag oudere én jongere bezoekers? Ontwerp dan posters en flyers voor verschillende doelgroepen, zodat je iedereen aanspreekt.
Zorg daarnaast voor duidelijk promotiemateriaal. Het is niet de bedoeling dat je een ingewikkelde en langdradige boodschap op een poster zet. Daarmee vergroot je de kans dat iemand doorloopt. Kies voor een kort verhaal waarin je vertelt waar de dansvoorstelling over gaat en wanneer het plaatsvindt. Vermeld ook de locatie en waar je tickets kunt kopen. De meeste mensen regelen tegenwoordig hun tickets online, dus bied deze mogelijkheid aan.
Tip 6 – Wek emotie los
Misschien gaat jou dansvoorstelling over een emotioneel onderwerp. Laat de tekst en de afbeeldingen op je poster hier op aansluiten. Bedenk bijvoorbeeld een zin, korte tekst of een afbeelding die mensen aan het denken zet. Niet voor niets doen dieren zoals blindengeleidehonden en zeehondjes het bijzonder goed op posters. Ook met kleine kinderen wek je bij veel mensen een bepaalde emotie los.
Tijd om de dansvoorstelling te promoten!
Ben je tevreden over het ontwerp van je promotiemateriaal? Dan is het tijd om naar de online drukker te gaan. Als het goed is heb je binnen de kortste keren prachtige posters en flyers in handen. Daarna is het tijd om iedereen te laten weten dat er binnenkort een geweldige dansvoorstelling op het programma staat!