5 tips om je dansschool meer onder de aandacht te brengen
Dansen is nu eenmaal een activiteit waar veel mensen plezier uithalen. Elk weekend staan massa’s mensen in nachtclubs om te dansen, maar ook stiekem thuis met de gordijnen dichtgetrokken wordt er heel wat afgedanst. Toch blijft de drempel van een dansschool te hoog. Vreemd eigenlijk, mensen dansen volop maar weten niet dat ze er meer over kunnen leren. Terwijl om elke hoek wel een dansschool wacht die iedereen graag met nóg meer overtuiging laat dansen. Wij geven vijf tips om mensen eerder in aanraking met een dansschool te brengen.
Flyers drukken: maak je dansschool bekend in de regio
Soms moet je gewoon in aanraking komen met het idee van een dansschool. Mensen die denken dat ze nooit zullen kunnen dansen, schuiven het idee dat dansen weldegelijk te leren te vaak van zich af. Of richt je juist tot mensen die hun dansen willen perfectioneren. Online flyers bestellen bij reclameland is een zeer handig idee om een brede soort mensen te bereiken. Elke stad heeft genoeg plekken waar stapels flyers liggen waar mensen geregeld doorheen bladeren, op zoek naar iets wat hun aandacht trekt. Daarnaast kun je zelf op straat flyers uitdelen, waarin je meer kunt vertellen over de dansschool. Zie je jezelf toch liever niet op het marktplein staan met een stapel flyers? Dan kun je ze ook gewoon bij mensen in de brievenbus afgeven (let op de NEE-NEE sticker).
Gratis proefles: dansen moet je zelf ervaren
Kijken naar dans is leuk, maar zelf de (stoute) dansschoenen is leuker. En spannender. Een proefles verlaagt in ieder geval een van de drempels voor de nieuwkomers. Zo leer je namelijk snel genoeg of een dansschool iets voor jou is. Mocht iemand na de eerste les toch niet geïnteresseerd zijn in meer lessen, wees dan niet getreurd! Het is namelijk wel weer een persoon die bekend is met de dansschool, en die hier andere mensen over kan vertellen (mond-tot-mondreclame). Deze tip is eventueel te combineren met de vorige tip: bied de gratis les aan op de flyer. Mocht een gratis dansles aanbieden net iets teveel van het goede zijn, dan kun je ook kiezen om de eerste les(sen) niet gratis, maar met korting aan te bieden.
Open dag: profileer je dansdocenten
Laat mensen eens een kijkje in de keuken nemen. Zet de hele dag in het teken van mensen informeren over de dansschool, en wat het mensen te bieden heeft. Versier de plek een beetje, zorg voor de juiste muziek en toon wat lessen. Zorg dat dansdocenten de hele dag aanspreekbaar zijn voor vragen, zodat mensen weten wat een dansschool allemaal inhoudt. De dansdocenten zijn immers beeldbepalend voor een dansschool. Laat ook aan de buitenkant van het gebouw zien dat er vandaag iets speciaals op het programma staat. Bordjes en/of ballonnen vangen namelijk altijd de aandacht.
Online promotie: een dansschool is ook een bedrijf
Geen enkel bedrijf lijkt meer zonder een eigen website en social media-pagina te kunnen. De dansscholen moeten hier geen uitzondering in zijn. Maak gebruik van de uniekheid van een dansschool. Laat dansvideo’s zien van binnen in de danszaal, of bied online minilessen aan op Facebook (die gericht zijn op gedeeld te kunnen worden). De deelbaarheid van je dansvideo’s kun je zelf beïnvloeden (bijvoorbeeld: tag iemand die deze les ook wel kan gebruiken).
Lesaanbod: verbreed je dansstijlen
De ene persoon voelt zich goed in chique kleren tijdens het salsadansen, de ander verkiest wellicht breakdancen op een uitgevouwen karton. Net als bij muziek zijn er ook bij dansen zoveel smaken als dat er mensen zijn. Door een zo breed mogelijk aanbod aan te bieden, krijg je de aandacht van zoveel mogelijk mensen. De ene avond staat stijldansen op het programma, de andere avond meer fusion dansvormen. De lijst van dansstijlen zorgt ervoor dat je eigenlijk nooit zonder inspiratie hoeft te zitten.