Tweede dag International Summer Bellydance Festival brengt inzicht
Door Nadia Tan
Het International Summer Bellydance Festival (ISBF) van oriëntaalse danseres Anusch Alawerdian vierde 28 tot en met 30 augustus haar eerste lustrum. Het dansfestival in Het Leidse Volkhuis in Leiden bestaat uit dansworkshops, een danswedstrijd, een modeshow en twee galashows. Nadia Tan danst al jaren oriëntaalse dans en is tijdens dit festival benieuwd welke nieuwe inzichten ze opdoet.
Vandaag staan er zeven uren aan workshops op het programma. In de avond is het openingsgala, bestaande uit allerlei oriëntaalse dansoptredens.
ISBF brengt energetische oriëntaalse dansstijl
Aan het einde van de middag is het eindelijk tijd voor de dansworkshop amazonestijl van de Russische Nadia Nikishenko. Ik heb er zo naar uitgekeken! Met een grote glimlach stapt Nikishenko de zaal binnen en die lach verdwijnt de komende twee uren niet meer van haar gezicht. Ik krijg er energie van en word nog enthousiaster.
De inspiratie voor de naam amazonestijl kwam van de Amerikaanse televisieserie Xena: Warrior Princess. Nikishenko’s dansstijl bestaat uit grote oriëntaalse dansbewegingen met sterke armen, benen en bovenlichaam. Dit is anders dan bij de traditionele oriëntaalse dans, waarbij al deze bewegingen juist zacht, los en ingetogen zijn.
Nikishenko zorgt voor emotionele achtbaan
In de komende twee uur zet Nikishenko muziek op en moeten we haar nadoen. “Probeer niet alle bewegingen te onthouden. Ik wil juist dat jullie het gevoel krijgen”, legt de oriëntaalse danseres opgetogen uit. Ik slaak een zucht van verlichting. In de afgelopen drie workshops van vandaag hebben we veel choreografieën geleerd. Mijn hersenen kunnen niks meer opnemen en ik ben blij dat ik alleen maar hoef te voelen.
Op loungemuziek met een Arabisch tintje aap ik allerlei dansbewegingen na, zoals het om en om bewegen van de vingers tot een vuist. Daarna openen we onze handen weer. Het bovenlichaam is licht naar voren gebogen. De bewegingen geven me een mysterieus en verleidelijk gevoel. In een ander nummer beland ik in een achtbaan van emoties. Zo voel ik me een jazzdanseres, een fee, iemand met liefdesverdriet, een warrior princess, een kat en een slang. De les schiet voorbij.
Galashow ISBF toont aanstekelijke kawleeya-dans
In de avond treden een aantal oriëntaalse dansleraressen van dit dansweekend op. Zo ook de Poolse Jasirah* van wie ik gisteren de Irakese dans met het haarzwaaien heb geleerd. Jasirah komt op in rode lange strakke jurk. Een zwarte bh met glitterstenen komt boven de jurk uit. Op de vrolijke muziek hoor ik een ritmisch geluid dat op een machinegeweer lijkt. Dit is een typisch geluid van Irakese kawleeya-dans.
Jasirah hopt vrolijk in een grote cirkel het hele podium over. Af en toe schreeuwt ze. In het einde van het nummer zit ze op haar knieën en beweegt haar hoofd van zij naar zij, zodat haar lange haren heen en weer bewegen. Ook cirkelt Jasirah haar hoofd vaak en snel. Dit gaat zo snel, dat ik hoop dat haar hoofd niet losschiet. De muziek is zo vrolijk en Jasirah danst zo aanstekelijk dat ik bijna op het podium wil springen en mee wil dansen.
Anusch Alawerdian programmeert Spaans-oriëntaalse dans
Salima* uit Spanje toont een Spaans-oriëntaalse dans. De danseres beoefent naast oriëntaalse dans al jaren de flamenco. Salima komt op in een lange rok met split en een oriëntaalse dans-bh. Het kostuum is zwart met rood, de kleuren van de flamenco. Over haar buik draagt de danseres een zwart netje. De danseres draagt flamencoschoenen.
De dans start met het stampen van de voeten op het podium zoals bij flamenco. Salima staat er met trots. Van haar heup haalt ze een driehoeken doek en draait het doek boven haar hoofd en voor haar lichaam. In flamencotermen heet deze doek een ‘manton’. Ik kijk met grote ogen toe hoe dat doek in de driehoekvorm blijft zonder te verfrommelen. Daarna gooit Salima de doek streng naar de zijkant van het podium en maakt typische oriëntaalse dansbewegingen zoals hipdrops.
Het valt me op dat de dansstijl van Salima verschilt van de Spaans-oriëntaalse dansstijl van mijn reguliere oriëntaalse danslerares. Zo danst Salima op schoenen en met een manton, terwijl dat in mijn reguliere les nooit is gebeurd.
ISBF toont nieuwe inzichten
Drie uur later is het openingsgala afgelopen. In mijn hotelbed laat ik de dag nog eens passeren. Ik realiseer me dat er net zoveel verschillende dansstijlen als dat er oriëntaalse danseressen zijn. Ik ben benieuwd wat ik morgen, de laatste dag van het festival, zal leren.
Lees ook Nadia Tan’s eerste blog over het International Summer Bellydance Festival.
Ga voor meer informatie naar http://www.summerbellydancefestival.com/.
*oriëntaalse danseressen gebruiken vaak een artiestennaam die uit één of twee namen kan bestaan.