Home » Reportage
split dans stretchen

Stretch it out: 4 tips bij het leren van de split

Er zijn heel veel verschillende manieren om de split te leren, maar bij elk lichaam past een andere strategie. Dans Magazine geeft jou een aantal tips die handig zijn om mee te nemen bij het leren van de split.

De split

Bij de split, niet te verwarren met de spagaat, kun je je benen gestrekt naar de zijkant van je heupen duwen. Het kunnen van de split is altijd handig. Vooral in balletlessen is lenigheid een vereiste en kan de split van pas komen. Daarnaast zorgt de split ervoor dat je stevige heupen, sterkere spieren en meer mobiliteit en balans hebt in het dagelijks leven.

Take your time

Een split leren gaat niet zomaar. Ook al bestaan er challenges en video’s op internet die claimen dat je de split in een maand of zelfs één dag kunt leren, niets is minder waar. Het duurt namelijk lang om spieren soepeler te laten worden. Verder bestaat er de kans dat, als je je lichaam pusht om in een zeer korte tijd de split te kunnen, je spieren gaan scheuren.

Maak een plan

Voordat je begint met intensief trainen, is het handig om van tevoren eerst advies te vragen bij een docent of expert. Welke stretches passen het best bij jouw lichaam en werken het effectiefst?

Als je vroeger de split kon, is het nu makkelijker om deze weer te leren. Dankzij je spiergeheugen glijd je binnen een mum van tijd weer in de split.

Oefenen, oefenen, oefenen

Zorg van tevoren voor een goede warming-up. Dat kan je doen door een stukje te lopen of wat lichte yoga oefeningen te doen. Vervolgens kan het stretchen beginnen!

Luister naar je lichaam

Een van de belangrijkste regels bij het stretchen is: als het pijn doet, moet je stoppen. Natuurlijk is het de bedoeling dat je je spieren lichtjes voelt als je stretcht, maar ken je grenzen. Ook al duurt het soms lang om de split te kunnen, uiteindelijk kan bijna iedereen ‘m.

 

 

Meer inspiratie