Nieuw podium voor klassiek ballet: Sergei Polunin op Lowlands
Door Louisa Rutten
Slechts een week voor de start van Lowlands 2018 werd het bekend: in de nacht van 18 augustus zou klassiek balletdanser Sergei Polunin optreden op het muziekfestival. De tegendraadse danser zet zich al jaren in voor innovatie binnen de klassieke balletwereld. Tv-maakster Brecht van Hulten organiseerde Polunins bezoek aan Nederland en maakte hier een korte documentaire over.
Sergei Polunin werd al op 19-jarige leeftijd ‘principal’ bij het British Royal Ballet. Door zijn drugsgebruik en onberekenbare gedrag kreeg hij echter een reputatie als de ‘bad boy of ballet’. In de documentaire Dancer (2016) wordt op basis van oud filmmateriaal en interviews een indringend portret geschetst van de Oekraïner. Bij het British Royal Ballet was hij diep ongelukkig. Hij had het gevoel dat hij geleefd werd door het dansgezelschap en vertrok abrubt in 2012. Later raakte hij aan lager wal door drugs en depressie. Zijn terugkeer naar de dans was daarom des te indrukwekkender.
Doorbraak bij online publiek
Begin 2015 verscheen Polunin in een video van David LaChapelle, waarin hij danst op Take me to Church van Hozier. Inmiddels is deze video meer dan 24 miljoen keer bekeken op YouTube. Eén van Polunin’s wereldwijde fans is de Nederlandse tv-maakster Brecht van Hulten, die diep werd geraakt toen zij Polunin voor het eerst zag optreden. Van Hulten raakte ervan overtuigd dat hij naar een Nederlands festival moest komen en tot haar eigen verbazing zagen zowel Polunin als de organisator van Lowlands dit idee snel zitten. Over de aanloop naar het optreden maakte Van Hulten de documentaire Dancer op Lowlands.
Danslegende Vaslav Nijinsky
Net zoals Take me to Church, werd de choreografie die Polunin op Lowlands danste speciaal voor hem gemaakt. Choreografe Yuka Oishi baseerde Sacré op het verhaal van Vaslav Nijinsky, een eveneens beroemde danser bij wie in 1919 schizofrenie werd vastgesteld. Op muziek van Stravinsky danst Polunin een solo van 35 minuten. In Dancer op Lowlands is te zien hoe hij zich in deze uitputtende dans gooit. De Lowlands-bezoekers houden hun adem in, bij sommigen lopen de tranen over de wangen. Het is niet zozeer technische perfectie die Sergei Polunin bijzonder maakt, maar vooral zijn uitzonderlijke verhaal en expressieve persoonlijkheid. Polunin’s gemoedstoestand is altijd terug te vinden in zijn dans, of hij nu blij, boos of verdrietig is: naar eigen zeggen bestaan er geen leugens tussen hem en het publiek.
Meer ballet op festivals
Gaan we nu meer klassiek ballet zien op festivals? Volgens Polunin is dit de toekomst. Hij wil ballet toegankelijk maken voor een breder publiek en de klassieke balletwereld openbreken. Naar zijn mening zouden klassieke dansers meer controle moeten hebben over hun eigen carrière. Op social media profileren dansers zich al meer als zelfstandige persoonlijkheden dan vroeger. Polunin is echter een van de weinige klassieke balletdansers die zich als zelfstandig ondernemer staande houdt. Hij laat zich als solo-artiest boeken en wil met zijn Project Polunin verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Ballet op Lowlands was nog maar het begin.
Dancer op Lowlands is terug te zien op NPO Start. Van 16 tot en met 18 oktober trad Polunin met Sacré op in Carré Amsterdam.