Complimenten tijdens een dansles: hoe doe je dat bij kinderen?
Het geven van complimenten is ontzettend belangrijk. Helemaal voor dansers, die mentaal en fysiek nogal wat te verduren krijgen. Een compliment zorgt bijvoorbeeld voor betere prestaties en heeft een positieve invloed op samenwerkingen. Maar hoe zit dat eigenlijk bij kinderen? Hoe kun je die het beste een compliment geven, die ook nog eens positief bijdraagt aan hun ontwikkeling? Wij zochten het voor je uit en hebben 6 tips voor je op een rijtje gezet.
1. Geef een compliment die past bij de ontwikkeling
Door je compliment aan te passen aan de ontwikkeling van het kind help je hen aan het ontwikkelen van een realistisch zelfbeeld. Ben dus niet overdreven positief met dingen als: ‘Je bent de beste’ of ‘Je bent geweldig’, kinderen krijgen daardoor juist het gevoel dat ze de volgende keer aan diezelfde verwachting moeten voldoen waardoor ze faalangst kunnen ontwikkelen.
Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement.
Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews.
2. Wacht niet te lang met een compliment
Als je pas na een oefening complimenten geeft, valt de kracht van het compliment weg. Zeker tijdens een dansles raken kinderen snel afgeleid, als jij achteraf een verhaal gaat houden over goed ze de tweede keer de juiste kant op huppelden in de kring, komt het niet meer binnen. Benoem dus meteen, kort maar wel krachtig wat je goed vindt zodat de kinderen meteen weten waar je het over hebt.
3. Geef een duidelijk en concreet compliment
Kinderen staan nog aan het begin van hun ontwikkeling om de wereld te begrijpen. Hoe duidelijker je zegt wat je bedoelt, hoe beter het kind het zal begrijpen. Vaak hebben dansdocenten de neiging om tijdens de oefening dingen te roepen als: ‘Goed zo’. Het wordt soms zelfs bijna een stopwoord, maar dat is zeker voor een kind veel te vaag. Benoem dus specifiek in je compliment wat je goed vond.
4. Focus niet alleen op hoe het eruitziet, maar kijk ook naar het gedrag
Bij dans gaat het vaak erg veel over de juiste uitvoering van techniek en hoe het eruit ziet. Maar voor kinderen die in een les staan zijn er zoveel prikkels dat de uitvoering soms het laatste is waar ze mee bezig zijn. Bij een groep drukke kinderen die snel afgeleid raken kan het helpen om het gedrag wat je wil zien te complimenteren, in plaats van te focussen op degene die bijvoorbeeld juist de anderen afleiden. Door te focussen op het gedrag en dat positief te benaderen bereik je sneller dat iedereen mee wil doen en dat werkt op dezelfde manier bij het positief benaderen van de juiste uitvoering. Let er wel op dat je je aandacht verdeeld over alle kinderen en niet altijd dezelfde kinderen complimenten krijgen omdat ze zich gedragen en hun coördinatie snel ontwikkeld is. Zorg dat iedereen zich in de les gezien voelt.
5. Geef een compliment wat je meent
Natuurlijk gaat dansen vooral om plezier, maar als je als docent een compliment geeft wat je niet meent, komt het niet over. Hoe ouder kinderen worden, hoe beter zij dit zullen aanvoelen. Het laatste wat je wil is dat kinderen gaan twijfelen over of je meent wat je zegt, dat kan namelijk juist zorgen voor onzekerheid. Kinderen moeten ook leren dat ze sommige dingen minder goed kunnen en andere dingen juist weer beter. Leg de lat niet te hoog, maar geef wel alleen complimenten als je ze meent.
6. Geef niet alleen complimenten over het resultaat
Zoals alle dansers eigenlijk wel weten, is in het uiteindelijke resultaat op het podium maar een fractie te zien van wat er eigenlijk in het hele repetitieproces aan moeite en toewijding aan vooraf is gegaan. Daar speel je ook bij kinderen op in door complimenten te geven gericht op het proces. Dit kan zijn over de inspanning wat het kind heeft verricht, de motivatie, het doorzettingsvermogen of vraag hoe het kind dat ene pasje nu tóch onder de knie heeft gekregen en complimenteer dat. Op deze manier weten ze dat fouten maken niet erg is en bouwen ze zelfvertrouwen op.
Bron: