8 manieren om creativiteit bij kinderen te stimuleren
Naast het aanleren van de juiste pasjes, de technieken en muzikaliteit, ben je als dansdocent ook deels verantwoordelijk voor de mentale groei van kinderen. Denk aan discipline, ruimtelijk inzicht en creativiteit. Maar hoe kan je vaardigheden als creativiteit stimuleren? Hier zijn acht tips!
1. Zorg voor individualiteit
Eerst doet de docent het voor en dan is het de bedoeling dat de groep het exact nadoet. Met deze oefening wordt er onbewust een verkeerde boodschap afgegeven: het precies kopiëren van iemand anders. Om dit tegen te gaan, is het belangrijk om de kinderen af en toe een individuele opdracht te laten doen. Bijvoorbeeld het verzinnen van de volgende ‘move’ of vrij bewegen op de muziek. Iedereen krijgt zo de kans om iets nieuws te bedenken.
2. Geef complimenten bij creativiteit
Elk kind is anders. De een heeft een goed geheugen, de ander beheerst de juiste techniek en sommige zijn creatief. Het is heel belangrijk om de vaardigheden van kinderen te versterken. Let daarom goed op wanneer je complimenten uitdeelt. Neemt het kind risico? Toon hij initiatief? Of is hij nieuwsgierig? Dan is dit het juiste moment om het kind positief te benaderen. Als dat alleen gebeurt wanneer hij doet wat er gevraagd wordt, lijkt alleen dat belangrijk te zijn.
3. Moedig aan om te experimenteren
Nieuwe manieren vinden, onderzoeken, bereid zijn om te falen en risico’s durven nemen; experimenteren hoort bij dansen. Als kinderen die uit zichzelf doen, is dit een goed teken. Moedig het daarom aan! Wil je een handje helpen? Verzin een improvisatieoefening of laat ze een hele nieuwe dans maken. Maak daarbij duidelijk dat falen helemaal niet erg is, want daar leert iedereen van!
Heb jij een passie voor dans? Lees dan Dans Magazine! Neem een abonnement.
Of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor het laatste dansnieuws, spannende reportages en de mooiste interviews.
4. Maak improvisatie belangrijk
“Iets nieuws bedenken” dat is een populaire beschrijving van creatief zijn. En meestal kom je daar door middel van improviseren. Met het beginnen van iets kleins en simpels kunnen er grote dingen worden bedacht. Maak daarom improvisatie een prioriteit in je dansles. Je kan via Google verschillende oefeningen hier over vinden.
5. Ga verder dan alleen de dansles
Een goede dansdocent geeft niet alleen instructies in de les, maar ook er buiten. Probeer de kinderen te stimuleren om naast de danslessen ook nog bezig te zijn met muziek, techniek, choreografie en anatomie. Daag ze uit om zelfstandig hun kennis uit te breiden. Dan kunnen nieuwe ideeën en manieren zich ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het online volgen van een dansvoorstelling, of het kijken naar een musical, bezig zijn met fotografie of het lezen van boeken. Dit kan allemaal een goede manier zijn om de kijk op dansen te verbeteren.
6. Verzamel ideeën
Als bij tip 5 zich nieuwe ideeën ontwikkelen, is het belangrijk om deze op te schrijven. Laat de kinderen daarom hun gedachtes vastleggen. Dit kan met behulp van een dagboek, knipsels uit tijdschriften of tekeningen. Neem vervolgens in de les de tijd om alle ideeën door te nemen. Bewaar de beste en doe er later iets mee.
7. Geef de kans om eigen interesses te onderzoeken
Als kinderen de kans krijgen om hun eigen interesses te ondervinden en hun nieuwsgierigheid te prikkelen, zullen ze meer betrokken zijn. Neem daarom de tijd om sterkte punten van kinderen te erkennen en geef ze de ruimte het deze uit te voeren.
8. Zorg voor een samenwerkingen
Dat kinderen een kans krijgen om samen te werken is erg belangrijk. Of dat nu een huiswerktaak is, het bedenken van een dans of het samen presenteren van een voorstelling. Met iets heel eenvoudigs kunnen kinderen leren om samen te werken. Als ze samenwerken zullen ze beter aangeven welke taken ze willen doen en welke ideeën zij het beste vinden.