Like 4 real
Auteur: Joost Groeneboer
‘Liken we nu maar alles om populair of sociaal te doen of omdat we dingen écht leuk vinden?’ Daarover gaat Like 4 real van ISH. Sociale media nemen in ons leven een steeds belangrijker plaats in, maar hoe belangrijk zijn ze voor artistiek leider Marco Gerris zelf?
Cyberwereld
De voorstelling is een idee van Marco Gerris en beeldend kunstenaar Dadara, die ervoor een aantal kleurrijke objecten en beschilderde kostuums heeft gemaakt. In Like 4 real nemen ze het publiek mee naar de digitale realiteit. In een kleurrijke wereld waar informatie de absolute macht is volgen we een jongen die niet meer weet of hij zichzelf of zijn profielfoto is. Like 4 real is eerder op festivals in de Nevada woestijn en op Terschelling gedanst. Nu wordt de voorstelling naar het theater vertaald. ‘Daar had ik een decor van 120 meter breed. Dat moet je niet vergelijken. Maar wordt het spectaculair? Ja! Wordt het inhoudelijk? Ja!’
Wie is Marco Gerris
‘In hoeverre het thema op mezelf betrekking heeft? Wie ik op social media ben en wie in werkelijkheid? Ik ben vrij eerlijk, ik ben niet iemand die dingen achterwege laat of vindt dat iets niet mag. Dus ik post zowel foto’s van mijn werk, van ISH, van wat ik maak, als van mijn familie op Facebook. Ik ben trots op mijn gezin, dat deel ik heel graag. Maar Dadara post niets van zijn familie en vrienden, hij vindt dat niet kunnen. Mij maakt het totaal niet uit. Hierin verschillen we, maar dat vinden we weer leuk om in de voorstelling te verwerken.’
Zichtbaar zijn
‘Twitter gebruik ik om een ongezouten mening te geven, over voetbal, over wat ik op televisie heb gezien of heb meegemaakt. Op Facebook en Twitter heb ik allebei rond de 2700 volgers. Voor mezelf is dat niet belangrijk, maar voor mijn werk wel. Je moet zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Zo kweek je ook een band met je volgers.’
Boodschap
‘Social media zijn bijna een soort religie geworden. Mensen vinden het heel belangrijk wat men over elkaar denkt. Maar als je eigen leven niet op orde is, zal je nooit gelukkig worden en zullen social media daaraan ook niet bijdragen. Vergeet niet dat het echte leven nog altijd meer pixels bevat dan wat je op je scherm ziet. Dat proberen we te verkondigen. De voorstelling heeft zeker een boodschap, maar zonder opgeheven vingertje!’
Pose uit Dans Magazine 8/2014
Nooit meer een nummer missen? Profiteer dan van de superaanbieding!