Ballet en hiphop ontmoeten elkaar in dansvoorstelling Narnia: De leeuw, de heks en de kleerkast
Dit voorjaar gaan de Junior Company van Het Nationale Ballet en cross-over dansgezelschap ISH een spannende samenwerking aan. Ernst Meisner en Marco Gerris maken samen een dansvoorstelling gebaseerd op de kronieken van Narnia van C.S. Lewis. Narnia: De leeuw, de heks en de kleerkast wordt een unieke samensmelting van hiphop en ballet, waarin de twee choreografen en tevens artistiek leiders een moderne draai geven aan dit populaire sprookje. De dansstijlen van de Junior Company en ISH zijn niet alleen verschillend, maar hun werkwijzen zijn dat ook. Het repetitieproces van Narnia begint dan ook met een bijzondere reeks workshops waarin de dansers elkaar beter leren kennen en zelf gaan improviseren. Op de laatste workshopdag mocht Dans Magazine langskomen om met eigen ogen te zien wat voor mooie, grappige en vooral verrassende dingen er tot nu toe zijn ontstaan.
Op bezoek bij de Het Nationale Ballet
Ik word begeleid naar één van de vele dansstudio’s die het theater en tevens productiehuis van de Nationale Opera & Ballet rijk is. In de hal zijn de dansers van Narnia al druk bezig met de doorpas van de kostuums. Terwijl één danser zichzelf en zijn nieuwe outfit uitvoerig bekijkt in de spiegel, zijn de kostuummakers druk in de weer met meetlinten en materialen. Haren worden uit zakjes gehaald en op de kin geplakt, de trui gaat aan en uit en er wordt druk gediscussieerd over de kleur van de lederen accessoires. Het kostuum ziet er fantasievol en stoer uit. Intussen lopen de laatste dansers richting de studio. Ze hebben niet alleen hun tassen en andere dansbenodigdheden bij zich, maar slepen ook nog eens een grote kunststof keten met zich mee…
Ballet ontmoet hiphop in Narnia: De leeuw, de heks en de kleerkast
Eenmaal binnen gaan de dansers in groepjes op de grond zitten. Spitzen en strakke knotjes aan de ene kant, sneakers en wijde shirts aan de andere kant. De spieren worden opgewarmd, er wordt gelachen en een enkeling zondert zich af om zijn passen door te nemen. De dansers van ISH proberen gekscherend een pirouette en échappé uit op sneakers, terwijl een balletdanseres van de Junior Company zichzelf observeert in de grote spiegels aan de wand van de ruimtelijke studio.
Ernst Meisner en Marco Gerris roepen iedereen bijeen voor een korte uitleg. Vandaag gaan ze verder werken aan de vechtscène van Narnia. De dansers verdelen zich in kleinere groepen, de dreunende filmmuziek gaat aan en de dansers mogen zelf aan de slag met de choreografie. In het begin wordt er een hoop met elkaar besproken, maar langzaam maar zeker komt iedereen in beweging. Al giechelend beginnen de dansers naar elkaar te grommen. Even verderop is er een hevige strijd gaande met een hoop geduw en getrek. De balletdansers zwaaien hun lange benen hoog de lucht in en een ISH’er waagt zich aan een spectaculaire salto. Er wordt veel geëxperimenteerd, gelachen en tegelijkertijd ook goed naar elkaar geluisterd. Overal ontstaan nieuwe ideeën en de afstand tussen de twee werelden wordt zichtbaar steeds kleiner.
B-boys van ISH naast balletdansers van de Junior Company
Eén danser zit afgezonderd aan de rand van de studio. Onder de andere dansers staat hij bekend als Dietje, en in deze productie danst hij de bijzondere rol van de leeuw Aslan. Als B-boy bij cross-over dansgezelschap ISH heeft hij al heel wat collaboraties met andere kunstvormen meegemaakt, maar een dergelijke samenwerking tussen hiphop en ballet is nog nooit eerder vertoond.
“Het is erg leuk om te doen” aldus Dietje. “We leren veel van elkaar en elkaars werkwijze. We blijven niet vasthouden aan onze eigen stijl, maar proberen juist om dingen van elkaar over te nemen.” Ter illustratie wijst hij naar de hoek van de studio waar een danser van ISH een ballerina hoog boven zijn hoofd lift. De bewegingen van de omringende balletdansers hebben een rouw randje gekregen. Als hij vervolgens om zich heen kijkt in de studio zegt hij met een goedkeurend knikje: “Het wordt echt een hele vette voorstelling.”
Narnia van ISH en de Junior Company is een modern sprookje voor een breed publiek
Inmiddels is het publiek in de studio uitgebreid met een groep dansdocenten. Onder leiding van de afdeling educatie van de Nationale Opera & Ballet verzorgen zij straks zelf soortgelijke workshops voor scholieren in het voortgezet onderwijs die naar de speciale schoolvoorstellingen van Narnia komen kijken. Door de mix van urban dansstijlen en ballet is Narnia interessant voor een breed en divers publiek. Ik kan me voorstellen dat de toegankelijkheid van de dansvoorstelling nieuw publiek zal trekken en dat de dansliefhebbers de unieke combinatie van dansstijlen en het lef van beide dansgezelschappen wel gaat waarden.
De dansers gaan intussen onvermoeibaar door. Ernst Meisner en Marco Gerris lopen rond om tips te geven. De sfeer is ontspannen en in de studio bruist het van de energie. De dansers van ISH en de Junior Company dansen niet naast elkaar maar met elkaar. Aan het eind van de middag is het onderscheid tussen te twee groepen verdwenen. De repetities moeten nog beginnen, maar het resultaat van de workshops ziet er al veelbelovend uit!
Auteur: Isabella Zijp