Junior Company van het Nationale Ballet

Maak kennis met de Junior Company!

Door: Margriet Prinssen

Nancy, Lisanne en Martin dansen alle drie in de Junior Company van het Nationale Ballet. Ze zijn drie van de twaalf speciale ballettalenten waarin Het Nationale Ballet gelooft en wil ontwikkelen. Op donderdag 19 februari spelen ze de avondvullende voorstelling ‘Balletklassiekers en moderne Meesters’ in theater de Meervaart (Amsterdam).

Eerste groep Junior Company

Nancy begon vorig jaar bij de allereerste groep van de Junior Company en heeft dus de meeste ervaring. “Het is leuk om te zien hoe anders dingen uitpakken”, zegt ze. “We werken met andere choreografen, er zijn veel nieuwelingen bijgekomen en inmiddels hebben we wat meer ervaring. In elk geval is het iets minder heftig voor Ernst Meisner, onze artistiek coördinator. Voor hem was vorig jaar ook alles voor het eerst. Veel moest nog worden uitgevonden en bedacht.”

Ze zitten met z’n drieën op de grond, even uit te puffen van de repetities. Martin is afkomstig uit Canada (Toronto) en voor iemand die pas sinds september in Nederland woont, spreekt hij al opvallend goed Nederlands. Sterker nog: veel dansers die hier al veel langer wonen, zijn nog lang niet zo ver of ze proberen het niet eens. Op zich ook weer niet verwonderlijk want de balletwereld is een internationale wereld. Bij Het Nationale Ballet zijn maar liefst zo’n dertig verschillende nationaliteiten aanwezig. Engels is de voertaal.

Doorzettingsvermogen

Martin is relatief pas laat begonnen met dansen en hij vertelt enigszins gekscherend dat het vooral aan het doorzettingsvermogen van zijn moeder te danken is dat hij überhaupt in de balletwereld terecht is gekomen. “Toen ik een jaar of elf was, zat ik op kunstschaatsen. Thuis was ik altijd aan het dansen dus mijn moeder zei: “Je moet toch eens ballet proberen.” Dat leek me niks, maar uiteindelijk heeft ze me overgehaald om één keer een les te nemen, een privéles nog wel. Dat vond ik best wel leuk, maar om echt op ballet te gaan, moest ik naar Toronto en daar had ik nog steeds helemaal geen zin in. Toen heeft ze me geprobeerd over te halen om dan een keer naar de Zomerschool te gaan en dat wilde ik ook echt helemaal niet. Uiteindelijk ben ik, één dag voor de zomerschool begon, overstag gegaan en toen vond ik het echt leuk.

Daarna ben ik naar de National Ballet School gegaan, vergelijkbaar met de Nationale Balletacademie (NBA) hier. Na mijn afstuderen heb ik daar een jaar gedanst, als ‘apprentice’, ook in een jongerengezelschap. Ted heeft me twee jaar geleden Giselle zien dansen in Toronto en hij wilde me een kans geven. Ik had ook al van de Junior Company gehoord van twee vrienden uit Canada die vorig jaar hier hebben gedanst. Ik heb nu een tweedejaarscontract en ik vind Het Nationale Ballet echt fantastisch, net als wonen in Amsterdam.”                  

Keuzes

Nancy zat al vanaf haar vierde op de amateurballetschool in Almere. Haar beste vriendinnetje was dol op musicals en samen hebben ze Het Zwanenmeer gezien, toen ze een jaar of acht was. “Prachtig vond ik het! Ik was ook heel goed in tennis – daar kun je zo lekker bij uithalen, heerlijk! – en moest uiteindelijk een keuze maken. Toen ben ik bij de NBA terechtgekomen. Vanuit Almere is op en neer reizen goed te doen dus ik kon gewoon thuis blijven wonen.

Dit is mijn tweede jaar bij de Junior Company en ik ben inmiddels aangenomen bij het grote gezelschap, bij het corps de ballet vanaf volgend seizoen. Fantastisch! Heel fijn om te weten wat er gaat komen en waar je naartoe werkt.”

“Vorig jaar was alles nieuw en we hebben zo waanzinnig veel gedaan! Soms was het echt non-stop; ik heb het gevoel dat de werkdruk nu wat beter verdeeld is. Nu weet ik in elk geval een beetje beter wat er gaat komen. Dit jaar hebben we meegedaan aan Het Zwanenmeer en aan Cinderella. Binnenkort gaan we mee naar Hong Kong, dat is natuurlijk geweldig. Net als vorig jaar gaan we aan het eind van het seizoen naar Londen. Het programma is nog leuker dan dat van vorig jaar: geweldige uitdagingen voor jonge dansers.”

Talent

Lisanne komt uit Meppel en is op haar zesde begonnen te dansen: “Ik was altijd aan het dansen, in de supermarkt, op straat, op visite, gewoon overal. Toen bleek dat ik serieus talent had, zijn mijn ouders toevallig net naar Amersfoort verhuisd en vandaaruit kon ik naar de Nationale Balletacademie reizen, dat is te doen.”

Haar favoriete ballet is Romeo en Julia: “Ik vind de muziek zo mooi. Het verhaal is natuurlijk prachtig maar de manier waarop het in de muziek wordt verteld, is zo inspirerend.” Lisanne zit in het eerste jaar en ze voelt zich al helemaal thuis: “Het is allemaal bijzonder, echt alles waarvan je droomt als meisje. Heel speciaal vind ik het om aan een nieuw ballet te werken, zoals we nu doen met Juanjo Arques en andere leden van de Junior Company met Robert Binet. Dat is echt kicken.”

Zwaar is het natuurlijk ook: “Mensen kijken vooral naar de solisten, maar als je weet hoe zwaar het dansen is voor het corps de ballet in Het Zwanenmeer. De solisten wisselen nogal, maar als corps de ballet moet je aan alle voorstellingen mee doen. Als Zwaantje eindeloos aan de zijkant je armen omhoog houden, dat is eigenlijk net zo zwaar als een solo dansen.”

Martins favoriete ballet is Onegin (1965) van John Cranko dat hij in Canada heeft gedanst. “Het is niet alleen een prachtig liefdesdrama, maar het heeft echt alles in zich, zonder dat het cliché wordt. Heel bijzonder.”

Meer informatie

Zie voor meer informatie over het optreden donderdag 19 februari (19:00 uur) in de Meervaart op: www.meervaart.nl. De volledige tournee staat op www.operaballet.nl