Ghislaine danst in New York: ‘‘De levendige dansscene is het kloppende hart van mijn carrière’’

New York City, ook wel bekend als de 'Big Apple', is een smeltkroes van culturen en een centrum voor de podiumkunsten. Het herbergt enkele van 's werelds meest prestigieuze dansgezelschappen en theaters en is het thuis van talloze bekende dansers en choreografen. In dit belangrijke epicentrum voor dans barst het van de kansen, variërend van audities voor professionele gezelschappen tot dansstudio's en workshops die een scala aan stijlen aanbieden. De Nederlandse Ghislaine van den Heuvel besloot naar New York te gaan om zich meer te verdiepen in de moderne dansstijl Graham. Wij mochten haar interviewen.

Van passie tot beroep

Ghislaine's dansavontuur begon op jonge leeftijd. "Toen ik voor de eerste keer een dansles binnenstapte, ging er voor mij een hele nieuwe wereld open," herinnert ze zich. "Ik kon mijn gevoel en emoties uiten binnen beweging en hoefde daarvoor niet mijn stem/woorden te gebruiken. Dit heeft onder andere mijn zelfvertrouwen gesterkt." Dans werd haar passie en drijfveer, waardoor ze steeds verder wilde trainen en verschillende stijlen en technieken wilde verkennen. "Als ik maar kan dansen, dan voel ik mij het gelukkigste," zegt ze. "Ik haal alles eruit en ben dan ook trots dat ik van mijn passie mijn beroep te hebben gemaakt."

Naar New York en Graham 2

Ghislaine's overstap naar New York om bij Martha Graham's Graham 2 te dansen was een belangrijke stap in haar carrière. "Het verhuizen naar New York om mij aan te sluiten bij het prestigieuze dansgezelschap Martha Graham's Graham 2 was een buitengewone reis," zegt ze. "Om geselecteerd te worden te werken met zo’n iconisch instituut, bekend om de strenge en het exclusieve selectieproces, is het een eer die diep raakt met mijn passie voor dans." Bij Graham 2 speelde ze sleutelrollen in werken zoals de 'Woman in White' in Diversion of Angels en de 'Pioneer Woman' in Appalachian Spring. "Deze ervaringen waren een droom die werkelijkheid werd, waardoor ik mijn kunstenaarschap op het hoogste niveau kon laten zien."

Binnen Graham 2 heeft Ghislaine verschillende iconische rollen vertolkt. "Enkele van mijn opmerkelijke optredens zijn onder meer de Woman in White (solo) in Diversion of Angels, Cassandra (solo) in Clytemnestra, de hoofdrol in Chronicle – Prelude to Action, de Pioneer Woman (solorol) in Appalachian Spring, evenals solo's zoals in Lamentation en Satyric Festival Song," legt ze uit. "Graham 2 heeft een bruisend en divers seizoen, waarin elke herfst en zomer drie grote repertoirewerken en een nieuw dansstuk worden uitgevoerd, gechoreografeerd door een gastartiest."

Uitdagingen in de Grote Appel

Het leven als danseres in New York is niet zonder uitdagingen. "Om danseres te zijn in New York City is als het duiken in een wervelwind van kansen en uitdagingen," zegt Ghislaine. "De levendige dansscene van de stad trok me aanvankelijk hierheen; het is het kloppende hart van mijn professionele reis. Elke dag is er een mix van hard werken, doorzettingsvermogen en moeilijke keuzes, maar het is het allemaal waard."

Advies voor jonge dansers

Aan jonge dansers die hetzelfde pad willen volgen, heeft Ghislaine het volgende advies: "Als dans je passie is, volg dit dan voortdurend. Toewijding en hard werken zijn onmisbaar en vereisen gedurende deze weg opofferingen. Ik heb van mijn passie mijn beroep kunnen maken, en dat geeft mij dagelijks nog zoveel vreugde. Met de juiste toewijding en wilskracht heb je de drive om elk obstakel te overwinnen en top in de dans te bereiken. Omarm de reis: het is een pad waarop dromen werkelijkheid worden."

Workshops en toekomstige ambities

Ghislaine komt af en toe ook nog wel naar Nederland. Deze zomer heeft ze bijvoorbeeld een bijzondere solo gepresenteerd tijdens het Cultuurfonds-evenementen in Amsterdam. Daarnaast was haar bezoek ook een mooie gelegenheid voor het geven van workshops bij de Zhembrovskyy Dansschool in Amsterdam West. "De workshops zijn gestructureerd met een alomvattende aanpak, beginnend met vloerwerk, gevolgd door staande oefeningen in het midden, en als eind onderdeel alles combineren en te bewegen door de gehele ruimte," legt ze uit. Ze hoopt dat deelnemers de diepgaande betekenis van de Graham-techniek dankzij de workshop beter begrijpen en toepassen in hun dans.

Kijkend naar de toekomst, zegt Ghislaine: "Mijn toekomst in de dans is gericht op het doorgeven ervan aan de volgende generatie dansers. Zelf wil ik mijn reis als danser voortzetten en samenwerken met diverse moderne dansgezelschappen over de hele wereld. Uiteindelijk is het mijn doel om terug te keren naar Nederland en de rijkdom van deze wereldwijde ervaringen terug te brengen om de lokale dansgemeenschap te verrijken."

 

 

 

Meer inspiratie