Prima ballerina Bolshoi Ballet stapt over naar Het Nationale Ballet: ''Ik had nooit gedacht dat ik me zou schamen voor Rusland''
De Russische Olga Smirnova, prima ballerina bij het wereldberoemde Bolshoi Ballet heeft besloten zich aan te sluiten bij Het Nationale Ballet. Ze is sinds woensdag per direct aan de slag gegaan. Smirnova sprak zich kort geleden uit tegen de Russische invasie in Oekraïne. Voor haar was het onwerkbaar om nog in Rusland te werken. Door de oorlog in Oekraïne zijn er ook geen artistieke samenwerkingen meer die zo belangrijk zijn in de danswereld. Smirnova kiest voor Nederland omdat een samenwerking met Het Nationale Ballet al lang op haar verlanglijst staat, het gezelschap internationaal goed bekend staat en een breed repertoire heeft, klassiek en hedendaags. Bovendien heeft ze een enorme bewondering voor huischoreograaf Hans van Manen en voor balletmeester Larissa Lezhnina die eenzelfde Russische achtergrond en scholing heeft gehad als zij. Haar eerste rol danst Olga Smirnova in de balletklassieker Raymonda die 3 april in première gaat in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam.
Schaamte voor Rusland
"Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik met heel mijn hart tegen deze oorlog ben,'' zegt Olga op Telegram. ''Want naast dat een groot deel van de inwoners van Rusland familie of vrienden in Oekraïne heeft en mijn grootvader uit Oekraïne komt, wat mij zelf een kwart Oekraïens maakt, lijkt het alsof we in de twintigste eeuw leven in plaats van in de eenentwintigste eeuw. In onze moderne en verlichte wereld zou ik verwachten dat ontwikkelde samenlevingen hun politieke problemen kunnen oplossen middels vreedzame onderhandelingen. Ik had nooit gedacht dat ik me zou schamen voor Rusland. Ik ben altijd trots geweest op de enorme hoeveelheid talent die ons land rijk is en op onze culturele en atletische prestaties. Het is erg pijnlijk om te horen dat er mensen sterven, hun thuis kwijtraken of hun huis moeten achterlaten. En wie had een paar weken geleden kunnen denken dat dit alles zou gebeuren? We bevinden ons dan misschien wel niet in het epicentrum van dit conflict, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor zo’n wereldwijde catastrofe."
Ted Brandsen, directeur Het Nationale Ballet, is enthousiast. "Olga Smirnova is een exceptionele danseres die ik al jaren volg en bewonder. Het is bijzonder dat zij bij ons in Nederland komt dansen. De achtergrond van de komst van Olga Smirnova naar HNB is natuurlijk triest. Als gezelschap zijn we aan de andere kant bijzonder verheugd dat zo’n inspirerende danser zich bij ons aansluit."
Speciale aanbieding! Neem nu een jaarabonnement op Dans Magazine voor slechts een tientje en lees inspirerende artikelen, het laatste dansnieuws en handige tips.
Victor Caixeta ook nieuw
De 22-jarige rijzende ster en tweede solist van het Mariinksy Ballet in Sint-Petersburg en van oorsprong Braziliaanse danser Victor Caixeta treedt ook toe tot het gezelschap van Het Nationale Ballet. "Door omstandigheden heb ik de moeilijke beslissing genomen om Rusland te verlaten, de plek die ik bijna vijf jaar mijn thuis heb genoemd, en het theater dat me een geweldige start in mijn professionele carrière heeft gegeven. Ik kijk ernaar uit om bij Het Nationale Ballet aan de slag te gaan en verder te groeien als artiest en persoon." Brandsen is blij met zijn komst. "Victor is een bijzonder getalenteerde en charismatische danser die we graag bij ons gezelschap verwelkomen", aldus Ted Brandsen.
Eerste titelrol in balletklassieker Raymonda
Haar eerste rol bij Het Nationale Ballet danst Smirnova in enkele van de voorstellingen van Raymonda, de ultieme balletklassieker die 3 april in première gaat. Voor het eerst wordt in Nederland een eigen productie van Marius Petipa’s legendarische ballet Raymonda uitgebracht, een staalkaart van de klassieke ballettechniek en beroemd om de prachtige variaties, pas de deux en caractèredansen. Adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean creëert – bijgestaan door onder anderen Ted Brandsen en Grigori Tchitcherine – een geheel nieuwe versie van dit meesterwerk van het Russische ballet.