Geluidstechnicus Joris Jans: ‘Goed geluid is van onschatbare waarde’

Hoe belangrijk decor en licht bij een dansvoorstelling is, hebben we al eerder uitgelicht. Joris Jans, (geluid)technicus van Introdans, weet als geen ander wat geluid doet met een voorstelling.


Wat houdt je functie precies in? 

‘Ik zorg voor het starten van de muziek, dat de cues op het goede moment worden ingedrukt en bij live voorstellingen is het mijn taak om het orkest of livemuziek goed te versterken.’ 

Wat is je rol backstage?

Jans vertelt op chronologische volgorde wat er allemaal moet gebeuren voor een dansvoorstelling:

‘In de ochtend beginnen we alles op te bouwen. We nemen qua geluid vrijwel alles zelf mee: geluidstafel, mengpanelen, monitoren, kabels etc. Daar komt al de apparatuur voor video ook nog bij. Als alles hangt, hebben we de hele middag om alles af te stellen, aan de te sluiten, eventuele fouten te corrigeren en een technische doorloop te doen. In principe is het geluid voor de voorstelling al geprogrammeerd, alleen moet ik het geluid afstemmen op het theater. Voor de show wordt er samen met de dansers nog met muziek en licht gerepeteerd en dan kan de voorstelling beginnen.’ 

‘Tijdens de voorstelling heb ik vooral een controlerende functie. Als er wat misgaat, moet je kunnen inspringen. Ook is het belangrijk dat je de klank van wat er op het toneel gebeurd die avond aanpast aan de zaal. Het is namelijk een verschil als je een soundcheck doet in een lege zaal of volle zaal. Met livemuziek zoek ik de balans, zodat het goed klinkt. Dit kan bij een orkest namelijk gevoelig liggen.’ 

Jans zegt dat als livemuziek niet goed versterkt wordt, de magie eraf is. Het hoort een extra dimensie aan de voorstelling te geven en de danspassen van de dansers hangen af van hoe de livemuziek speelt.  

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van geluid tijdens een voorstelling? 

‘Geluid is zo’n onlosmakelijk deel van een voorstelling en dat geldt ook voor licht. Dansers dansen op muziek, dus in essentie is het al verbonden met elkaar. Als het geluid slecht is, dan heeft iedereen daar last van, maar goed geluid is van onschatbare waarde. Je wilt dat het publiek wat beleefd en geluid maakt deel uit van die beleving. Als geluidstechnicus ben je ondersteunend personeel, dus is het belangrijk dat je het artistieke product laat zien hoe het bedoeld is en mijn keuzes hebben invloed hierop.’ 

Wat is je meest bijzondere ervaring geweest qua geluid?

Jans noemde twee bijzondere en contrasterende ervaringen:

-  ‘Tijdens een buitenlandse tournee in Indonesië met Introdans stond ik in een geluidscabine die geluidsdicht was en achter een muur stond. De hele avond heb ik met een koptelefoon opgezeten om te horen wat er op het toneel gebeurde en moest ik steeds opstaan om achter de muur te kijken om in te schatten welke cue er kwam.’ 
-  ‘Toen we in Canada samenwerkten met een jeugdorkest, was dat een hele mooie ervaring. We hadden nog nooit samengewerkt en hadden maar een paar dagen de tijd om alles goed te krijgen. Het orkest speelde beter dan sommige professionele orkesten die ik heb gehoord. De operazangeres had speciaal Duitse aria’s uit haar hoofd geleerd. Het was een prachtig optreden voor 2000 mensen.’ 

Over Joris Jans

Joris studeerde af aan de opleiding Sound Reinforcement aan de IAB Utrecht. Nu is hij al 10 jaar in dienst bij Introdans als technicus waarbij geluid zijn specialisatie is. Daarnaast werkt hij veel met video, dat vaak wordt gebruikt bij de voorstellingen van Introdans. Voordat hij bij Introdans begon, heeft hij als freelancer voor kleinere dansgezelschappen gewerkt. 

Meer inspiratie