Igone de Jongh en Pierre Bokma in stuk over ‘ballerina van Auschwitz’
Op 4 mei staan prima ballerina van Het Nationale Ballet Igone de Jongh en acteur Pierre Bokma eenmalig samen in Carré. In het kader van Theater Na de Dam brengen zij in 2019 het levensverhaal van Edith Eger, de ‘ballerina van Auschwitz’.
Op de avond van de Nationale Dodenherdenking programmeert Theater Na de Dam jaarlijks in heel Nederland voorstellingen die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog. In de piste van Carré organiseert Theater Na de Dam steeds een eigen productie, vaak met kunstenaars die nooit eerder samenwerkten.
Dansen voor de vijand
Igone de Jongh zal in het toneelstuk waarschijnlijk de rol van Edith Eger op zich nemen. Als zestienjarig meisje in Hongarije volgde Eger een opleiding tot turnster en ballerina, totdat zij als Joodse niet meer welkom was. In 1944 werd zij met haar familie afgevoerd naar Auschwitz, waar Dr. Josef Mengele de leiding had. De beruchte ‘Engel des doods’ is behalve massamoordenaar ook kunstliefhebber. Zodra hij hoort dat ze danseres is, wordt Eger opgedragen om voor Mengele op te treden. “Terwijl ik mijn passen maak, doe ik mijn ogen dicht, omdat ik het niet kan verdragen hem naar me te zien kijken,” vertelt Eger in een interview met De Volkskrant, “Ik stel me voor dat ik Tsjaikovski’s Romeo en Julia uitvoer, op het toneel van de Hongaarse Opera in Boedapest.”
Tussen dans en taal
Edith Eger overleefde Auschwitz en werkt nu in de Verenigde Staten als psychologe. Haar droom om ballerina te worden heeft ze helaas nooit kunnen verwezenlijken, vertelt ze: ‘’De therapie die ik nu doe, gaat over rouw. En dat is niet: rouwen om wat er is gebeurd. Maar juist: rouwen om wat er níét was. De jeugd die ik had kunnen hebben, de danscarrière die er geweest had kunnen zijn.’’ Pas toen zij ver in de tachtig was, schreef Eger een boek over haar verleden: De Keuze - Leven in vrijheid. Geïnspireerd door dit boek schrijft Gerardjan Rijnders een nieuwe toneeltekst voor Theater na de Dam. Samen met choreograaf Peter Leung, Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet, maakt hij "een voorstelling die zich afspeelt tussen dader en slachtoffer, tussen toen en nu, tussen de dans en de taal."