International Young Patrons Gala: interview met Els van der Plas
De rode loper van Nationale Ballet & Opera stroomde vrijdag 28 juni vol met bekende Nederlanders. De crème de la crème van (jong) Nederland verzamelde zich in Amsterdam waar het International Young Patrons Gala voor de derde keer werd georganiseerd. Het publiek kwam gisteren met één doel: een unieke opera- en balletvoorstelling bijwonen met speciaal samengestelde optredens zoals Dying Swan (première) en klassiekers zoals stukken uit Carmen, Romeo en Julia en Prins Igor. Dans Magazine interviewde Els van der Plas, directeur Nationale Opera en Ballet, over het Gala en de Young Patrons Circle.
Hoe is de Young Patrons Circle tot stand gekomen?
Nationale Opera & Ballet wil al lange tijd de verjonging inzetten van publiek, personeel en artiesten. Ook het donateurschap is aan verjonging toe. Met Stephanie van Rappard en de medewerkers van de Fondsenwervings afdeling hebben we een plan gemaakt voor een groep jonge professionals tot 45 jaar die zich op lange termijn verbinden aan ons huis en de kunstvormen vanaf 500 euro per jaar voor een periode van 5 jaar. Met veel enthousiasme en veel succes is deze cirkel, de Young Patrons Circle, opgezet in 2015
Waarom denkt u dat sommige jongeren het belangrijk vinden dat kunstvormen zoals deze blijven bestaan?
Jonge mensen zijn zich terdege bewust van de betekenis van kunst en cultuur voor mens en maatschappij. Ze snappen als geen ander dat kunst verbindt, reflecteert en vooruit kijkt. Kunst geeft schoonheid en troost. Jonge mensen begrijpen dat kunst geld kost en dat mensen een verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat kunst, kunstenaars en kunst instellingen blijven bestaan en dus steun nodig hebben. Ze genieten daarnaast van het gezamenlijk naar de voorstelling gaan, erover praten en ideeën uitwisselen. Het valt me op dat jonge mensen op zoek zijn naar verdieping, misschien vooral in deze tijd van selfies, facebook en een bepaalde vluchtigheid. Toen ik een keer een jongeren groep vroeg of ze een 5 uur durende Wagner opera te lang vonden, ontkenden ze allen. Ze vonden dat juist interessant en belangrijk het authentieke kunstwerk te beleven.
Wat is uw favoriete evenement dat tot nu toe georganiseerd is? En waarom?
Het Young Patrons Gala is heel speciaal omdat het jonge makers en talenten centraal stelt, zowel op het podium, erachter en in het publiek. Bovendien is het een van de weinige evenementen in de stad waarbij jonge mensen zich mooi kunnen en willen aankleden.
Verder organiseren we veel achter de schermen. Bijeenkomsten maar ook gesprekken voor de Young Patrons met Hans van Manen en/of Eerste Solisten of met onze dirigent en muzikaal leider Marc Albrecht. Ook reizen de Young Patrons met elkaar naar New York of Wenen om daar opera of ballet te bezoeken en hun peers en collega donateurs aldaar te ontmoeten. Hierbij is ook steeds weer het sleutelwoord verdieping.
Wat maakt het Young Patrons gala zo groots en speciaal?
Het gala is een speciale voorstelling voor de jonge donateurs van opera en ballet, maar ook voor een breder publiek. Je hoeft niet lid te zijn van de YPC om naar het gala te mogen. Het is een introductie op de kunstvormen en tegelijkertijd een mooie avond. Mensen kleden zich prachtig aan, zowel op het podium als in de zaal. Het is ook een plek waar jong talent elkaar ontmoet en leert kennen; nieuwe professionele en persoonlijke relaties ontstaan en worden gelegd. Onze ambitie is het Met Gala te evenaren, wel wat ambitieus maar leuk om een doel te hebben. Je ziet nu al dat iedereen de dress code serieus neemt; en dat velen het ook als een uitdaging oppakken om een bijzondere creatie aan te trekken; creativiteit bindt de zaal met het toneel.
Hoe denkt u dat de toekomst van ballet en opera eruit komt te zien?
Jonge mensen interesseren zich steeds meer in het ambacht van de zanger, de danser, en de vakman in de ateliers en op het toneel. Het ambacht wordt geherwaardeerd in tijden dat digitale media zo overall aanwezig zijn. Een paar uur geen telefoon, dagenlang trainen om te kunnen dansen, of over een orkest te kunnen zingen, of met de hand een jurk maken of een decor timmeren; het wordt enorm gewaardeerd, ook door jonge mensen.
Opera en ballet zullen ook zeker met hun tijd meegaan: digitalisering van de middelen die we klanten bieden, maar ook op het toneel zoals 3D uitvoeringen en/of VR ballet/Opera. Het is er en zal steeds meer zich ontwikkelen.
Het mooie van opera en ballet is de live uitvoering en het met elkaar beleven ervan. Dat maakt het uniek. Na een paar uur is het weer voorbij en heb je de herinnering. Maar de live experience staat en is tegelijkertijd het cultureel erfgoed van gister en morgen.
Wat vindt u het leukste aan de Young Patrons Circle?
Dat het bestaat uit bewuste jonge mensen die zich enorm inzetten voor cultuur en kunst en tegelijkertijd een fantastische tijd samen hebben.
Wat vindt u het leukste aan het Young Patrons Gala?
Dat we jonge mensen kansen geven om te schitteren op het podium en in de zaal.
Meer weten over de Young Patrons Circle? Klik hier!