Een interview met Alexander Rumpf

Creatief, uniek en duurzaam: zo ziet de Rumpf-schoen er volgens Alexander Rumpf uit

De danswereld kent veel verschillende merken kleding zoals Bloch, So Danca, Capezia en Le Pappillon bijvoorbeeld. Ook is Rumpf een populair merk onder dansers en staat het merk vooral bekend om de danssneakers. Daarom hebben we Alexander Rumpf ondervraagd om erachter te komen waarom zijn producten het zo goed doen op de markt.


Wat is je persoonlijke connectie met de danswereld? 

Rumpf vertelt: ‘Mijn ouders waren een van de eerste in Europa die ballet- en dansschoenen uit Engeland importeerden. Als kind ging ik ook vaak met mijn vader naar Engeland om fabrikanten te bezoeken en ik heb zelfs een paar maanden in een fabriek die dansschoenen maakt gewerkt. Ik groeide van kleins af aan al in deze omgeving op.’ 

Hoe is de dansproductenlijn ontstaan?

‘Als bedrijf waren we belangrijke importeurs voor een Engels danskledingbedrijf. Ik kwam met het idee om een eigen merk te beginnen, zodat we niet afhankelijk zouden zijn van anderen.’ Rumpf vertelt dat de prijs van de pond omhoogging, waardoor ze schoenen vanuit Italië, Portugal en Spanje gingen importeren. Ook kochten ze splitzoolschoenen uit Azië om hun eigen ideeën op de Europese markt te brengen. ‘Onze eerste producten waren een tapschoen die gemaakt was in Italië en een hoge sneaker uit Azië.’ 

Hoe ziet het creatieproces van de schoen eruit?

Rumpf zegt dat het begint bij het luisteren naar de klanten. Daarna wordt er contact opgenomen met de leveranciers. ‘Ik reis ieder jaar naar Azië, Italië en andere landen om zo met hen te overleggen. Ik vind het belangrijk dat dit persoonlijk gebeurt om ook nieuwe ideeën te kunnen overleggen en te realiseren.’ 

Wat maakt jullie dansschoenen zo speciaal? 

‘We proberen creatieve en unieke schoenen aan onze klanten aan te bieden. We zijn ook erg gefocust op de kwaliteit en levensduur van de schoen. We luisteren zoveel mogelijk naar onze klanten en haar wensen om zo steeds met nieuwe stijlen te komen.’ 

Rumpf vertelt ook dat ze proberen modern en betrouwbaar te zijn voor de klant, zodat deze hen vertrouwt. Ze investeren in duurzame materialen en willen graag de fysieke winkels ondersteunen. 

Wat maakt jullie merk zo speciaal? 

‘We bieden producten aan op de Europese markt en focussen ons erg op de trends en mode in Europa. Er worden namelijk over de hele wereld danskleding en -schoenen gemaakt, maar wij geloven niet dat de hele wereld dezelfde smaakt heeft qua stijl.’ 

Wat zou je in de toekomst nog graag willen bereiken?

‘Ik denk dat we nog meer op jonge dansers moeten inspelen en hen laten realiseren hoe belangrijk een dansschoen is. Er zijn nog zoveel jongeren die op normale schoenen dansen, wat hun knieën en enkels kan beschadigen.’ Rumpf vertelt dat dit niet alleen jongeren aangaat, maar het bij hen wel belangrijker is wat er populair en trendy is. 

Een ander belangrijk punt waar Rumpf het over heeft is de natuur en duurzaamheid. ‘We werken momenteel aan veganistische schoenen en modellen uit synthetische materialen. Ook wij horen de planeet te helpen en daarom proberen we materialen te recyclen en zo min mogelijk afval te produceren.’

Ook wil het merk naast schoenen meer kleding gaan aanbieden. ‘Een aantal jaar geleden begonnen we al met kleding voor de tango en ballroom en willen dit nu uitbreiden naar ballet- en andere danskleding.’ 

Heb je zelf ook een dansschoen nodig? Ga dan naar de website en kies jouw perfecte schoen uit. 

Meer inspiratie