Gala Shimmy Shake Festival verrassend

Fancy Arensman

still van Youtubefilm Shimmy Shake FestivalZaterdag 22 november vond in het Maaspodium in Rotterdam het gala van het Shimmy Shake Festival plaats, de Urban Fusion Dance Gala Show. In deze show toonden verschillende Nederlandse en Internationale dansers hun persoonlijke acts waarin buikdans met andere dansvormen gecombineerd werd. Het Shimmy Shake festival is het allereerste urban fusion dance festival; een festival waar buikdans de cross-over zoekt met andere stijlen en waar ook de traditionele buikdans zijn plek heeft.

Shimmy Shake Festival

Als leek op het gebied van de buikdans, ik ben namelijk geschoold in jazz en moderne dansvormen, wist ik totaal niet wat me te wachten stond. Natuurlijk had ik er wel een beeld bij, maar dat ging niet verder dan een dans die vooral uit je buik en heupen komt en een feestelijke en vermakelijke sfeer meebrengt. Daarom was ik zeer benieuwd naar wat ik te zien zou krijgen.

Toen ik aan kwam lopen was het eerste wat ik zag een grote lichtprojectie op het gebouw naast het Maaspodium, waar het festival plaats vond, met de tekst SHIMMY SHAKE FESTIVAL. Dankzij de vele lichtjes en bezige mensen in de foyer van het theater zelf, die je kon zien omdat de buitenkant van het theater voor een groot gedeelte van glas was, was er een echte festivalsfeer. Eenmaal binnen zag ik dat daar ook een hele markt was op gebouwd waar je alles kon kopen op het gebied van buikdans en accessoires. Dit maakte de sfeer helemaal compleet.

In de theaterzaal heerste een beetje een ons kent ons sfeertje. Ik had het gevoel dat er in het publiek al veel toegewijde buikdansbeoefenaars zaten. Heel logisch als je je bedenkt dat het een heel jong festival is en buikdans, volgens mij, ook een stijl is die vraagt dat iedereen op staat en mee doet. Bij veel dansstijlen is het zo dat je als publiek stilzwijgend kijkt naar wat de choreograaf wil over brengen. Bij de Urban Fusion Dance Gala Show had ik bij sommige acts het gevoel dat de toeschouwer mee kon doen en ook eens danser kon worden.

Vrouwen Power

De avond werd ingeleid door wat uitleg en woorden. Buikdanseres en assistent professor aan de UVA Kaouthar Darmoni - in een oogverblindende jurk - vertelde dat buikdans vaak gezien wordt als een dans waarin de vrouw een lustobject is, maar het tegenovergestelde is waar! Buikdans staat voor een vrouwelijke en ook sensuele kracht die vrouwen van nature bezitten. Buikdansen is voor vrouwen dus geen denigrerende kunstvorm, maar een die hen sterk en vrij laat voelen.

De opening act werd gedaan door een aantal gevorderde dansers van het festival traject 'The Next Level'. Daarna kwam de internationale top van fusion buikdansers en de avond eindigde met de top buikdansers uit Nederland. Niet alleen solo optredens werden opgevoerd maar ook groepen kwamen voorbij. Tot mijn verassing trad er ook een man op die echt buikdanste. Hij liet zien dat vrouwelijkheid niet bepaald word door ons geslacht. Integendeel, hij had een van de vrouwelijkste acts en kreeg het hele publiek mee.

Van levend skelet tot konijn

Er waren zeer uiteenlopende acts; van de wat meer traditionelere buikdans tot echt nieuw uitgevonden stijlen waar buikdans met een andere dansstijl gecombineerd werd en echt in elkaar op gingen. Er waren cross-overs met verschillende urban stijlen, moderne dans, jazz, acrobatiek, en zelfs yoga. Alle dansers en groepen hadden duidelijk hun eigen signatuur en lieten allemaal even een klein stukje van hun wereld zien; sommigen mysterieus, anderen met humor of speciale effecten.

Hoewel ik af en toe wel dingen voorbij zag komen die veel van elkaar weg hadden zaten er ook een heleboel verrassingen tussen. Verrassend was bijvoorbeeld de groep Obellycious met een heleboel vrouwen geschminkt als geraamtes. Ook twee mannen die buikdans combineerde met urban stijlen trokken mijn aandacht. Ze brachten heel veel kracht mee en ook het hele publiek. Een andere groep met vier prachtige danseressen, 'Orchidaceae Urban Tribal', hadden ook een hele mooie organische mix gemaakt en toonden echt hun eigen danstaal.

Een andere danseres, Anasma, had humor gebruikt in haar stuk. Ze was namelijk verkleed als konijn! Ook dansers die dichter bij de orginele buikdansstijl bleven konden heel verrassend zijn. Bijvoorbeeld Tjarda van Straten bracht iets heel mysterieus dat heel mooi op de muziek gezet was. Er was overigens wel een duidelijk verschil te zien tussen de professionele dansers en de dansers van 'The Next Level'.

Van wereld naar wereld naar wereld...

Het enige wat ik miste aan de Urban Fusion Dance Gala Show was wat eenheid in de voorstelling. Nu viel ik echt van de ene wereld in de andere waardoor ik steeds moest schakelen tussen gevoelens en emoties. Dat vond ik een beetje vermoeiend. Dat komt misschien ook omdat ik veel stukken heb gezien met een wat langere spanningsboog. Stukken waarin een heel verloop zit of verhaal. Hier waren die verhaaltjes steeds hele korte waardoor ik er steeds niet helemaal in kwam omdat ik dan al weer moest focussen op de volgende sfeer.

Wel zag ik hoe buikdans zijn weg vond naar het podium. Waar ik eerst dacht dat buikdans vooral het feestje met zich mee zou brengen waar we allemaal aan meekonden doen, zag ik nu ook dat het als podiumkunst vertolkt kan worden. Sommige solo's/acts waren echt gericht om iets over te brengen op het publiek. Ik zag wel dat de ene artiest meer bezig was met performen en de andere meer met de buikdans op het podium zetten. Wat ik ook heel leerzaam vond om te zien is dat buikdans helemaal van binnen uit je lichaam word gedanst. Het zijn soms hele kleine maar gecontroleerde bewegingen. Daar kunnen dansers die andere dansvormen beoefenen nog wat van leren! Dus andersom zouden anderen stijlen misschien weer de cross-over met buikdans aan kunnen gaan. Zo kunnen verschillende werelden veel van elkaar leren.

Meer weten over de organisatie Shimmy Shake? Bezoek de website!