The 3 Dancers © Introdans, Hans Gerritsen

Vrouwelijke topchoreografen in het middelpunt

Moderne Meisjes / Modern Girls (2e editie) - Introdans Arnhem

Première: 14 september 2018 Stadsschouwburg Arnhem. In diverse theaters tot en met 25 januari 2019

Introdans plaatst graag vrouwelijke choreografen in het middelpunt en presenteert met veel aandacht de tweede editie van Moderne Meisjes / Modern Girls. De titel is een beetje misleidend want Introdans toont moderne dans van drie vrouwelijke topchoreografen met internationale bekendheid. Met live begeleiding van Het Gelders Orkest onder uitstekende leiding van de Zweedse dirigent Per-Otto Johansson

Naast de wereldpremière van het prachtige Petricor van niemand minder dan de Amerikaanse Lucinda Childs (1940) danst Introdans ook twee unieke Nederlandse premières, namelijk: The 3 Dancers van Didy Veldman (NL, 1967) en Frozen Echo van Regina van Berkel (NL, 1969). Het wordt een spannende avond.

Dans als abstracte kunstvorm

In Petricor van Childs, dansen zes danskoppels met onbuigzame bovenlijven, snelle armbewegingen en vlotte sprongen zwierend door de ruimte. Repetitieve dansreeksen verschuiven haast ongemerkt in tijd en ruimte. Deze mathematische dansvorm -bekend als Minimal Dance- oogt eenvoudig maar is razend moeilijk voor dansers. Op de achterwand worden via projectie, geometrische patronen uitgetekend die Childs maakt in voorbereiding op nieuwe danscreaties.

Childs wil in dans geen verhaal vertellen, geen emotie uitdrukken en beschouwt dans als een abstracte kunstvorm. De toeschouwer heeft de vrijheid zelf een gedachte of een emotie te kiezen, maar dat hoeft niet. Kijken naar het energievolle en hypnotiserende Petricor betekent voor mij volop genieten. De gelijknamige muziek is van Ludovico Einaudi in een speciaal hiervoor gemaakt arrangement.

Petricor © Introdans,Hans Gerritsen

Vasthouden en loslaten

Drie tot zes dansers houden elkaar bij de handen vast en tillen elkaar om beurten op, over een schouder, een rug, een dijbeen of een voet. The 3 Dancers (2015) van Veldman is gebaseerd op het gelijknamige meesterwerk van Pablo Picasso uit 1925. Dit schilderij toont sterke emoties rond liefde, seks en dood en verbeeldt een intense driehoeksverhouding met (mogelijk) fatale afloop.

In The 3 Dancers gebruiken Veldman en haar artistieke team Kimie Nakano (decor) en Ben Ormerod (licht), elementen uit het kubisme. Hierbij ontstaat een subtiele wisselwerking tussen dans, decor en licht, met telkens een nieuwe invalshoek wat ongelooflijk mooi is om te zien. De tango / minimal music is van Elena Kats-Chernin.

The 3 Dancers van Veldman gaat om de intense spanning rond passie en sensualiteit. Veldman onderzoekt daarbij de vele mogelijkheden van vasthouden en loslaten. Soms mis ik in de dans het wringende dat ik bij het zien van Picasso’s schilderij voel. Dit doet echter niets af van het indrukwekkende geheel.

Frozen Echo © Introdans,Hans Gerritsen

Dromerige dansers

Het theatrale en schitterende Frozen Echo (2011) van Regina van Berkel duikt in de surrealistische wereld van de beroemde multi-kunstenaar Salvador Dalí (1904-1989) Van Berkel wil graag het publiek tonen dat achter elke waarneming een andere waarneming kan schuilen.

Elegant, excentriek, arrogant, zo schrijden in Frozen Echo drie Dalí-vrouwen in lange jurken en markante hoofdtooien als drie ijzige paradijsvogels over het podium. Ze worden omringd door een grote rondzwermende groep Introdansers in een grillige choreografie wat de verbeeldingsrijke sfeer van Dalí’s stijl goed weergeeft. De muziek voor Frozen Echo is van Theo Verbey.

Boven de hoofden van de dromerige Introdansers hangt een kolossaal object gemaakt van 70 oude computers met beeldschermen. Het object in Frozen Echo lijkt op de reusachtige wervelkolom van een dinosaurus van ongeveer 200 miljoen jaar geleden. Makers Van Berkel en haar partner Dietmar Janeck lijken met dit statement te morrelen aan de gangbare begrippen van tijd en ruimte. En dat is opmerkelijk.

Voor meer informatie: www.introdans.nl

Ook leuk om te lezen: