Dansvoorstelling Unforgettable Isabelle Beernaert

Unforgettable laat een andere kant van Isabelle Beernaert zien

Resa Oomen

Na haar succesvolle dansvoorstellingen, waaronder Red, Yellow & Blue en Glass, presenteert choreografe Isabelle Beernaert op 27 februari Unforgettable. Een totaal andere dansvoorstelling die een luchtige en speelse kant van haar en haar negen dansers laat zien. Waar haar vorige dansvoorstellingen veeleer de donkere kant van de liefde en het leven lieten zien, raakt Unforgettable de lichte en humorvolle kant. Met ondersteuning van livemuziek en krachtige zang van Ron Link laat Beernaert ons genieten van zang en dans uit de jaren 50 en 60.

Dansvoorstelling Unforgettable

De rode draad in dansvoorstelling van Beernaert is de liefde. Danser Patrick Karijowidjojo neemt ons mee in zijn gevoel voor Vivian Gomez Cardoso. Als een soms stuntelige Charlie Chaplin vol beheersing in zijn bewegingen onderneemt hij vele pogingen om het hart van Vivian te veroveren. Hij wordt daarin uitgedaagd door een aantal andere dansers. Denden Karadeniz laat meerdere malen zijn sterke breakdance moves gelden en Giovanni Kemper zingt en danst om Vivian heen om haar te verleiden. Ook zanger Ron Link dingt mee naar haar gunsten. Patrick heeft het zwaar te verduren, maar met veel humor komt hij ver. Lukt het hem zijn grote liefde te veroveren? Gelukkig loopt er ook een Cupido rond die zijn best doet om het paar bij elkaar te krijgen. Maar of dat lukt? Hij is tegelijkertijd een plaaggeest die de boel in de war schopt. Of deze Cupido kan helpen is de vraag.

Muziek uit ‘the fifties and sixties’

Dansvoorstelling Unforgettable begint met het nummer van Frank Sinatra ‘Come fly with me’. De dansers stellen zich voor op dit nummer. De meeste dansers kennen we uit eerdere dansvoorstellingen van Beernaert. Denden Karadeniz en Giovanni Kemper zijn eerder genoemd, maar ook Remses Rafaela, Camille Pidou en Annlydie Groenen zijn van de partij. In deze kennismaking zien we direct de liefde van Patrick voor Vivian. Dan zingt Vivian ‘He needs me’ en ben ik van mijn stoel geblazen door haar stem. Ze zingt met zoveel schoonheid dat het me ontroert. Zij staat op de kaart als zangeres. Op het nummer wat volgt, ‘Mr Bojangles’, laat Patrick een sterk staaltje pantomime zien waarmee hij zichzelf neerzet als artiest met een ongelooflijke mimiek. Patrick stelt de band voor, het Frank deRuytter Jazz Quintet, en de show kan beginnen.

De veelzijdige reis door nummers als ‘You’re always on my mind’, ‘Ain’t love a kick in the head’ en ‘Get happy’ neemt ons mee op het liefdespad. Het decor wordt met een tafel en een paar stoelen eenvoudig omgetoverd tot een kroeg waar Patrick met zijn vrienden zijn liefde voor Vivian deelt. Al tapdansend op de tafel en langs de stoelen zingt hij zijn vrienden toe. Verleidelijk zijn de drie danseressen die opkomen met Vivian die ‘Get happy’ zingt waarna er een strijd ontstaat tussen de jongens om Vivian. Giovanni danst een sterke tapdans solo en Patrick wil hem volgen maar blijft steken in een spagaat. De danser Riccardo Sbrighi probeert hem daaruit te helpen waardoor er een komische, goed uitgevoerde Laurel en Hardy scène ontstaat.

Danser Patrick Karijowidjojo fenomenaal

Vivian lijkt gedurende de voorstelling wisselend voor de zanger Ron Link of danser Giovanni te vallen waardoor Patrick met een gebroken hart achterblijft. Patrick laat zijn gebroken hart aan het publiek zien en verandert in een Pinokkio: een houten pop zonder emotie. Dit is een prachtig verstild moment in het geheel. Je kon een speld horen vallen in het publiek. Zijn locking-techniek is fenomenaal. Als hij zijn hart weer terugvindt verandert hij weer in een mens met de verdrietige emoties die daarbij horen.

Showdans

De dansers laten gedurende de gehele dansvoorstelling veel energie en dynamiek zien in de verschillende uitgevoerde dansstijlen, zoals tapdance, swing, rock and roll, jive en de lindyhop. Dansend ‘cheek to cheek’ proberen de drie jongens, Ron, Giovanni en Denden Vivian weer te verleiden. Inmiddels is Cupido plaaggeest af en richt zijn pijlen. Vivian is ‘in heaven’, maar met wie? Ze zingt ‘New York, New York’ uitstekend, en danst met de andere dansers een energieke showdans, zoals de dansers op de trappen achter Frank Sinatra.

Op het nummer ‘Wonderful World’ lijkt het alsof de echte Louis Armstrong op het podium staat. In pantomime laat Patrick samen met zijn eerdere maatje Riccardo Sbrighi zien hoe ‘wonderful’ de wereld is. Natuurlijk mag het nummer ‘Unforgettable’ niet ontbreken en daarop worden twee prachtige liefdesduetten uitgevoerd, bijna slowmotion gedanst.

Isabelle Beernaert is 'unforgettable'

De nieuwe dansvoorstelling van Isabelle Beernaert is precies dat, onvergetelijk. De danskwaliteiten van alle dansers en de krachtige stem en uitstraling van Ron Link vormen de basis van de onvergetelijke dansvoorstelling. Meer nog dan door de dans ben ik overdonderd door de stemmen van Vivian en Patrick. Deze voorstelling is een belevenis die je laat lachen, soms ontroert, maar vooral laat swingen. De tijd staat even stil en je wordt meegenomen door Patrick die zoveel meer is dan alleen een danser.

De stempel die Beernaert drukt is dat ze iedereen weer de kans geeft om te stralen. Alle dansers, zanger en muzikanten worden gezien en gehoord in een solo of uitbelichting terwijl duidelijk blijft dat het om Patrick en Vivian gaat. Door de sterke pantomime, vrolijke energieke dans uit ‘the fifties en sixties’ en vele grapjes is Beernaert geslaagd in haar missie om ons een andere kant van haar te laten zien. Mij heeft ze in ieder geval verrast.

Unforgettable is nog tot en met 20 maart te zien! Ga naar de website van de Nationale Theaterkassa voor de speellijst van Unforgettable.