Foto The London Knights

The London Knights: een ridderlijke dansvoorstelling?

The London Knights
Lorna Wijma

Als verrassing voor mijn achttiende verjaardag brachten twee vriendinnen mij naar een voorstelling van The London Knights. Het was een avond met veel blikken en blozen, één om nooit te vergeten. Maar heeft de stripshow van deze mannen ook danswaarde?

The London Knights is de naam van een groep die bestaat uit mannelijke strippers uit het Verenigd Koninkrijk. Naar elke voorstelling weten ze een enorm publiek van gillende vrouwen te trekken en niet alleen door hun lichamen. Ook de show zelf mag er wezen.

Fantasieën komen in de dans tot leven

Tijdens de voorstelling verschijnen de vijf mannen van The London Knights steeds in een ander kostuum. Ze dragen beroepsoutfits van bijvoorbeeld agenten of brandweermannen, maar ook bekende filmpersonages komen voorbij. Denk hierbij aan mannen uit hit films als James Bond, An Officer and a Gentleman en Dirty Dancing. De mannen dansen op populaire filmmuziek en we zien dat hun danstalent zeker niet onderschat moet worden: de ridders tonen hun topconditie met indrukwekkende acrobatiek. De intensieve choreografieën bestaan uit goed uitgedachte bewegingen die de show vlot laten verlopen. Het voetenwerk is niet alleen simpel en de bewegingspatronen van het bovenlichaam zijn niet continu langzaam en verleidelijk. De mannen doen bijvoorbeeld ook handstanden, radslagen en salto’s. Hun mooie kostuums worden naarmate de dans vordert natuurlijk ook minder bedekkend. Tijdens het spectaculaire slot wordt er helemaal naakt gedanst, met enkel een Engelse vlag als attribuut. De mannen weten hier wel raad mee en tonen ons dat werkelijk ál hun spieren sterk zijn met bepaalde, ahum, trucjes.

Een interactieve dansvoorstelling

Het publiek wordt ook bij de show betrokken. Er worden vrijwilligsters gevraagd die zich onzelfzuchtig opofferen om de mannen een handje te helpen in de voorstelling. De dames worden opgetild en over de schouder van hun favoriete filmheld weggedragen of ze mogen de dirty dansstijl uitproberen met een Patrick Swayze lookalike. Er zijn ook minder onschuldige demonstraties te zien. Zo worden vrouwen bijvoorbeeld geblinddoekt om vervolgens te raden welk ‘voorwerp’ hen wordt  voorgehouden. Dit zorgt voor komische momenten voor zowel de vrouw als de rest van het publiek. Wanneer de mannen vragen of de vrijwilligsters hen met olie in willen smeren, wordt het warmer in de zaal. En niet alleen door de inspannende dansbewegingen!

Stiekem benieuwd naar The London Knights? Check dan de website!