introdans rushes dansdagen meesterwerken

Meesterwerken: een topavond door topgezelschappen

Eileen Bosch

Het is druk in Theater ’t Vrijthof. Op zaterdagavond verenigen dansliefhebbers zich in Maastricht om de dansvoorstelling Meesterwerken te bezoeken tijdens de Nederlandse Dansdagen. Op het programma: de topgezelschappen van Nederland die zich presenteren. Dit is een van de weinige momenten in het jaar dat de topgezelschappen samen een podium delen. Dat levert een mooi resultaat op.

Another Kind of Blue met Airman

Het eerste gezelschap dat zich voorstelt is Another Kind of Blue. De stichting is opgericht door choreograaf David Middendorp, die ook de choreografie van Airman maakte. Danser Ivan Montis danst een duet met drones. In het stuk heeft Montis een speciaal pak aan waar de drones op aangesloten zijn. Elke beweging die de danser maakt, doen de drones na.

Dat gegeven maakt een magisch effect. Alle drones gaan perfect synchroon en de danser wordt één met de vliegende apparaatjes om zich heen. Als de drones geen geluid hadden gemaakt, zouden het net vuurvliegjes zijn geweest. Het is een magische aftrap van, wat blijkt, een magische voorstelling te zijn.

Introdans met Rushes

Na de opening van Another Kind of Blue wordt er op het podium plaatsgemaakt voor Introdans. Deze avond zal Introdans maar liefst drie dansen presenteren. Rushes is hiervan de eerste. Met zes dansers en twaalf stoelen heeft Introdans niet meer nodig om een geniaal stuk neer te zetten.

De dansers komen op en nemen elk, op hun eigen manier, plaats op een van de stoelen die in een cirkel staan. De reacties op de bewegingen van andere dansers en elk vreemd loopje geeft een grappig effect. Je hoort regelmatig gegniffel uit de zaal. Na een tijdje slaat de sfeer om: uit het koffer dat een van de dansers met zich meedraagt wordt een doek gehaald en opgehangen aan de tenen van twee danseressen. Op het doek worden de gedachten en fantasieën geprojecteerd van een van de dansers. Het is een rustpunt en een mooie overgang naar de volgende twee sferen: mysterie en tragedie. De choreografie van Inbal Pinto, Avshalom Pollak en Robby Barnett ziet er mooi uit en over elk detail is nagedacht.

Scapino Ballet Rotterdam met Shin A Lam

Na Introdans volgt Scapino Ballet Rotterdam. Drie dansers dansen een schermwedstrijd. Bonnie Doets, Maya Roest en Dario Minoia dansen inclusief schermkledij en degen (wat hartstikke gevaarlijk kan zijn, dansen met een degen) het stuk van Marcos Morau.

Het fragment gaat over een schermwedstrijd dat gebaseerd is op een waargebeurde wedstrijd tijdens de Olympische Spelen in 2012. Waarom die wedstrijd nou zo speciaal is, wordt niet duidelijk in de dans. Dat is best storend. Echter zat de dans goed in elkaar en de delen met de degen zijn indrukwekkend. Na wat research na afloop van de voorstelling blijkt dat Shin A-Lam een Koreaanse schermster is, die tijdens de Olympische Spelen gewonnen had, totdat de klok teruggezet werd door een regel in het spel en haar tegenspeelster toesloeg en won. Na het spel bleef de Koreaanse een uur uit protest op de mat zitten. Met die kennis wordt de dans al een stuk duidelijker en logischer.[JS4]

Het Nationale Ballet met Romeo en Julia (pas de deux)

Van een moderne schermwedstrijd naar een van de bekendste klassiekers aller tijden: Romeo en Julia. Het Nationale Ballet presenteert de balkonscène uit de wereldberoemde choreografie van Rudi van Dantzig. Timothy van Poucke danst de rol van Romeo. Als even later Salome Leverashvili haar entree als Julia maakt, valt je mond open van bewondering en de schoonheid van de dans tussen de twee. Het lijkt haast of de twee dansers over het podium zweven. Het fragment nodigt uit: nu zien we alleen nog twee dansers op een leeg podium, laat staan wat de échte voorstelling van het Nationale Ballet te bieden heeft met live orkest, decor en andere dansers. Romeo en Julia is een uitstekende pauzefinale voor Meesterwerken.

RTL en Introdans met De Ontmoeting: Doublé

Na de pauze maken we kennis met Tirzah Lopez. Lopez kwam na een ski ongeluk in een rolstoel terecht. Haar grote liefde voor dans kan ze nu opnieuw oppakken: ze is namelijk een van de hoofdpersonen uit het RTL programma Over Winnaars, waarin zeven hoofdpersonen uitgedaagd worden om, ondanks een beperking, een fysieke topprestatie te leveren. Gido van Ooijen van Introdans vergezelt haar en samen dansen ze een eenvoudige, maar intrigerende choreografie. Van Ooijen zit in een kapperskruk op wieltjes en danst samen met Lopez een moderne dans. De uitdaging van RTL is op een respectvolle, mooie wijze uitgevoerd. Met een première tijdens Meesterwerken is het een geslaagde opdracht.

Introdans met Black Cake

Introdans sluit de avond af met Black Cake, een dans van Hans van Manen. Het is een voorstelling over een chic feest dat bezocht wordt door chique mensen, maar hoe hoger het alcoholpercentage, hoe minder chic de sfeer wordt. Het fragment resulteert in een groep “dronken” dansers die achter de ober aanrennen in de hoop op een refill, maar toch besluit om weg te gaan van het feest. Een toepasselijke afsluiter van een feestelijke avond.