HOME - Conny Janssen Danst. © Raymond de Vries

HOME, een thuis weg van huis

Amber Droog

De dansers van het dansgezelschap Conny Janssen Danst stralen in de jubileumvoorstelling HOME in de Tilburgse stadsschouwburg. Het gezelschap bestaat 25 jaar wat reden is voor een bijzondere voorstelling. Vernieuwend, uitdagend en ontroerend. HOME is een dansvoorstelling die de verwachtingen meer dan waarmaakt.

HOME van Conny Janssen Danst is een dansvoorstelling over mensen die hun plek zoeken in de wereld en bij elkaar. Het draait om de vraag wat het begrip ‘’thuis’’ betekent. In de voorstelling zien we ontheemde mensen die voorzichtige pogingen doen om elkaar te ontmoeten, te ontdekken en te erkennen. Samen creëren ze een wereld waarin ze bescherming zoeken bij elkaar en zich bloot durven te geven.

Welkom in de nieuwe wereld

Zodra het publiek de zaal binnenstroomt is de sfeer al gezet. De gordijnen van het podium zijn open, waardoor een gigantische betonnen ruimte zichtbaar is. Een doorgang aan de achterzijde en een uitsnede in de achterwand, waar hoog twee muzikanten zitten, vangen het oog. Een vogelkooi met twee parkieten hangt huiselijk aan de muur. In de ruimte staat niets meer dan een oud, ijzeren bed waarop een van de dansers zit. Haar rug naar het publiek toe. Achter haar op bed ligt een kale boom, met wortels en al. Een deken dekt de boom toe, liefde- en warmtevol.  Links aan de muur hangt een wasbak. Het geheel doet vrij kil en oud aan, alsof hier in jaren geen mens meer is geweest.

Een voor een betreden de dansers de ruimte, deze nieuwe wereld. Aftastend, ontdekkend of juist vol energie. Gekleed in alledaagse kledij in zachte pasteltinten vormen zij een diverse groep die toch erg mooi in balans is. Eenmaal samengekomen start een ontdekkingstocht van al deze individuen met elkaar en met de ruimte. Wat zijn de verhoudingen ten opzichte van elkaar? Dit wordt verwoord in een uniek bewegingsvocabulaire waar alledaagse bewegingen samenkomen met de sterk technische achtergrond van de dansers. Ieder wordt als individuele danser erkent, wat maakt dat speciale combinaties in bewegingsvormen ontstaan. Een feest voor het oog om naar te kijken!

Waar beeld en muziek samenkomen

De voorstelling barst van de sterke toneelbeelden. Bijvoorbeeld wanneer alle dertien dansers door de doorgang aan de achterzijde de nieuwe wereld betreden. Samen bewegend, samen ademend, samen levend. Het briljante lichtbeeld van Remco van Wely versterkt deze beelden, evenals de doordachte kostuums van Babette van den Berg.

Dit alles gebeurd onder live muzikale begeleiding van Michel Banabila en Maarten Vos, die speciaal voor deze jubileumvoorstelling een samenwerking aangingen. Een fusie van elektronische muziek en een oude, houten cello zorgt voor een organische klank met een moderne twist. Waarbij tijdens de voorstelling zowel minimalistische muziek als herkenbare melodieën worden gespeeld. Dit afwisselend met passende stiltes maakt dat de muzikale begeleiding naadloos aansluit op de dans en de sfeerbeelden die worden gecreëerd.

Een ware ontdekkingstocht

HOME van Conny Janssen Danst kan gezien worden als een ontdekkingstocht voor het publiek, zowel in kijkervaring als gevoelsmatig. Het neemt je mee naar nieuwe werelden, trekt de betekenis van het begrip thuis open in een wereld waar tegenwoordig niets meer zeker is. Een prachtig abstract werk waarmee de lat hoog is gelegd voor het resterende jubileumseizoen!