De Zaak Carmen – Lonneke van Leth Producties. Fotograaf De Kooker

Het mysterie rond De Zaak Carmen

De Zaak Carmen – Lonneke van Leth Producties

Gezien: 27 augustus 2017, Zuiderstrandtheater, Den Haag. Première: 25 augustus 2017

De Zaak Carmen (90 min.) van Lonneke van Leth Producties is een verhalende dansthriller / detective en een bewerking van de opera Carmen van Bizet. Zelden ziet het publiek een dansvoorstelling in dit genre. Is het mogelijk om door middel van een dansthriller / detective het publiek in de ban van duister mysterie en spanning te houden?

De Zaak Carmen, begint meteen spannend en opent met het gefluister van strak ritmisch uitgesproken teksten door het koor. Het toneel is duister belicht. Backstage hangen vijf verticale banen in rood licht. Gekleed in een rode avondjurk loopt Carmen naar de overkant. Heel even is er oogcontact met de rechercheur die belast is met het onderzoek naar haar moord.

Moorddadige dansscène

Na de spannende opening volgen dansscènes in flashbacks en feitelijke tijd. Tijdens een passievolle duet vermoordt de tot wanhoop gedreven Don José de verleidelijke Carmen. Don José bekent meteen terwijl zijn aanstaande bruid Michaela ongezien meeluistert. Tijdens het onderzoek raakt de rechercheur straalverliefd op Carmen, ook al is zij `uit de tijd getrokken`. (citaat: tekstschrijver Martijn de Rijk)

De Zaak Carmen is een multidisciplinaire dansvoorstelling hedendaagse dans, en ook modern en rock, in samenwerking met 30 professionele en recreatieve dansers. Choreografe / artistiek leider Lonneke van Leth danst de rol van Carmen en acteur Jur Goslinga speelt de rol van rechercheur. Met eigenzinnige livemuziek van Maxim Shalygin door New European Ensemble / NEUE en koor.

Duistere hartenbreker

In volle spanning kijk ik uit naar de verdere ontwikkelingen rondom het personage van de rechercheur in relatie tot hartenbreker Carmen. Dat laat op zich wachten. De nadruk in De Zaak Carmen ligt vooral op haar duistere kant in relatie tot Don José en haar vele minnaars, en tijdens de geheimzinnige groepsdans Poel des Verderfs.

De Zaak Carmen – Lonneke van Leth Producties. Fotograaf De KookerVan Leth’s dansidioom is fantasierijk, toch duren sommige dansscènes voor mijn gevoel te lang. Veel wordt goedgemaakt door de inventieve groepsdans waarin Carmen door vier dansers van hand tot hand door de lucht wordt getild, of de mooie solo van de wanhopige Michaela, treffend vertolkt door danseres Camille Pidou. De grappige groepsdans met sexy en spannende feestbeesten is een leuke afleiding.

Mysterieuze dansthriller

Toch word ik ongeduldig. Wat bezielt de rechercheur nu werkelijk om verliefd te worden op de vermoorde Carmen? Plots neemt de rechercheur een afschuwelijk besluit om zo dicht mogelijk bij Carmen te zijn. Het licht gaat uit. Einde dansthriller. Hierdoor blijft De Zaak Carmen voor mij een groot mysterie. Arghh!

De dansthriller / detective De Zaak Carmen van avontuurlijke en pionierende conceptbedenkers choreografe Van Leth en scenograaf Vincent de Kooker opent met een aantal spannende dansscènes. Hierna is de dansvoorstelling niet altijd even nagelbijtend spannend, doordat de rol van de rechercheur in dans onderbelicht blijft hoewel de gesproken tekst scherp en helder is. Lange dansthriller en op alle fronten uitstekend vormgegeven en uitgevoerd.