Fontys Academie voor Danseducatie. © Noortje van Gessel

Fontys toont liefde voor dans

Amber Droog

Het weekend van 16 en 17 juni 2017 was Podium Bloos in Breda in de ban van de Academie voor Danseducatie, onderdeel van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Deze jaarlijkse dansvoorstelling toont dansstukken van diverse choreografen én werk van de eigen studenten. Ik mocht meegenieten van de derde en laatste show op de zaterdagavond. Een avond vol variatie, verassing en spektakel!

Spanning en sensatie

Zodra je de zaal van Podium Bloos betreedt is de sfeer gezet. Te midden van een grote loods is een enorme tribune en een breed podium gebouwd. De zijkanten gekaderd door hoge, lange doeken doet het geheel modern, industrieel en vooral heel open en luchtig aan. Er hangt een sfeer van positieve spanning en sensatie. De show kan beginnen!

OUT OF THE BLUE

De opening wordt dit jaar verzorgt door de derdejaars van de Academie voor Danseducatie met het choreografieproject OUT OF THE BLUE, onder leiding van choreografe Soosan Gilson. De lampen dimmen en rook wordt over het podium geblazen. Eén danser loopt verleidelijk het podium op. Een pastelkleurige jurk, lang los haar en een bontjas sieren haar figuur. Ze straalt vrouwelijkheid, kracht en lef uit. De andere acht dansers voegen zich bij haar met eenzelfde intentie en sfeer. De kostuums verzorgt door Karlijn Maier zijn verfrissend, modern en vrouwelijk en versterken visueel de bewegingen van de dansers. Het stuk vordert gedurfd, mysterieus, bedrieglijk gemakkelijk en met een prachtige opbouw. Het is dé perfecte starter van een veelbelovende avond met diverse werken van studenten en choreografen.

Intiem en krachtig

Na deze spetterende opening gaat het dansprogramma verder met een intiem duet en twee krachtige trio’s. Alles lijkt deze avond te kloppen: de dansers zitten goed in de beleving, muziek en lichtplan lopen naadloos samen en het publiek geniet ademloos van de prachtige momenten. Een krachtige en mooie start is gemaakt voor de eerste pauze.

Kinderdansvoorstelling Struis

De avond zet zich voort met de Kinderdansvoorstelling Struis, gedanst door de eerste jaar studenten, onder leiding van choreografen duo Nana van Moergestel en Neel Brans. Onder andere bekend van Dansnest, broedplaats voor dans op locatie. Het werk is leuk, plezierig, luchtig en vol humor! ‘Struis’ is gericht op kinderen, maar zeker ook erg vermakelijk voor het volwassen publiek op deze late zaterdagavond.

#Voyage

Na de tweede en laatste pauze gaat de voorstelling verder met het derde en laatste deel. Hierin waren twee stukken eigen werk van derde jaar studenten te zien en een afsluitende choreografie van de nét afgestudeerde studenten onder leiding van Raymond Esterhuizen. #Voyage is een stuk over jezelf laten zien, bloot durven geven en je waardevolste bezit delen. Een bijzondere en hoogstaande performance vormde de kerst op de taart.

Al met al was het een prachtig, uitgebalanceerde avond met een diversiteit aan dansers en choreografieën. De Academie voor Danseducatie zet zichzelf op de kaart met deze bijzondere en kwalitatief hoogstaande voorstelling. Zij toont dat haar dansstudenten beschikken over techniek, performance, wilskracht en heel veel liefde voor dans